09.04.2020 |

10 vinkkiä varautumiseen – näin suojaat oman organisaatiosi koronavirukselta

Yrityksissä ja organisaatioissa mietitään nyt vimmatusti, miten suojautua koronaa vastaan. Siivous on tärkeä osa riskienhallintaa. Mitkä ovat tyypillisimmät kierrepallot, joita korona heittää yritysten ja organisaatioiden suuntaan, ja kuinka niihin kannattaa varautua? Entä miten on toimittava, kun omassa organisaatiossa todetaan koronatartunta?

1 – Tunnista oman liiketoimintasi riskit

Millä tavalla korona vaikuttaa juuri sinun liiketoimintaasi? Joillekin se voi tarkoittaa asiakaskatoa, toisille valtavaa kysyntätulvaa. Laadi varautumissuunnitelma ja toimenpideohjeet, jotka ottavat huomioon oman organisaation riskit ja tarpeet. Hyödynnä viranomaissuosituksia aina kun voit.

2 – Varmista, että tarvittavat hygieniaohjeet ovat henkilöstön ja asiakkaiden saatavilla

Koronan ehkäisyssä tärkeimmiksi keinoiksi on listattu käsihygienia, yskiminen hihaan, etäisyydenpito ja kontaktien rajoittaminen.

Varmista, että kaikilla työntekijöillä, asiakkailla ja kiinteistöjen käyttäjillä on saatavilla ajankohtainen ja kattava ohjeistus hygieniasta huolehtimiseen. Pidä huolta esimerkiksi siitä, että oikeaoppiset käsienpesu- ja yskimisohjeet ovat aina näkyvällä paikalla.

Turvaetäisyyksien pitoon paikoissa, joihin voi muodostua jonoa, voi vaikuttaa myös tilaratkaisuilla ja tilakohtaisilla ohjeilla. 

3 – Huolehdi käsienpesun mahdollisuudesta, saippuan saatavuudesta ja käsien kuivauksesta

Käsien pesusta on koronapandemian aikana puhuttu paljon, eikä syyttä: jopa 85 % virustartunnoista leviää käsien kautta. Huolehdi siis, että tiloissasi on runsaasti paikkoja käsien pesulle ja kuivaukselle. Käsihygienian varmistaminen on paras ja tehokkain keino estää viruksen leviäminen.

4 – Hanki mahdollisuuksien mukaan käsiendesinfiointiaineita

Desinfiointiaineille on nyt kova kysyntä, eikä tavaraa riitä kaikille. Mikäli tavarantoimittajasi myy eioota, myös vedellä ja saippualla tulee puhdasta jälkeä. Asiakkaita voi lisäksi ohjeistaa välttämään tuotteiden turhaa koskettelua. Me L&T:llä pyrimme tarvittaessa varmistamaan käsidesinfiointiaineen saatavuuden myös pullottamalla sitä itse.

5 – Sovi käytännöt tehostetulle siivoukselle

Tehostetussa siivouksessa siivouskertoja on useammin ja kosketuspintoja käsitellään tarvittaessa desinfioivin ainein. Erityisen tärkeää on tunnistaa, missä tehostetulle siivoukselle on tarvetta, ja sopia tarvittavat käytänteet yhdessä palveluntarjoajan kanssa.

6 – Selvitä lisädesinfiointia vaativat kriittiset kohteet ja sovi niiden desinfioinnista pandemian aikana

Etenkin itsepalveluun nojaavissa liiketoiminnoissa ihmiset koskettelevat usein näppäimistöjä, kosketusnäyttöjä, ostoskärryjen kahvoja, tai muita vastaavia pintoja, jotka ovat omalle liiketoiminnalle kriittisiä. Nämä kohteet on tärkeä tunnistaa, ja sopia palveluntarjoajan kanssa, miten ja milloin niiden desinfioinnista huolehditaan.

7 – Tunnista hälytysluontoisten desinfiointipalvelujen tarve

Varotoimenpiteistä huolimatta tiloissasi voi asioida tai työskennellä sairastunut henkilö. Varaudu kutsumaan paikan päälle ammattimainen siivooja, joka pystyy takaamaan tilojen turvallisuuden. Varmuuden vuoksi tiloja ei kuitenkaan tarvitse desinfioida – autamme mielellämme kun tarve niin vaatii.

8 – Tee suunnitelma tartunnalle altistuneiden tilojen merkitsemis- ja eristämiskäytännöistä

Onko tiloissasi koronaepäily? Ensimmäinen toimenpide on eristää tilat nopeasti. Ovet kannattaa lukita ja kahvaan kiinnittää lappu, joka kieltää astumasta sisään. On tärkeää, ettei tiloja käytetä ennen kuin siivooja on ehtinyt desinfioida ne, jotta uudet tartunnat saadaan estettyä.

9 – Varaudu henkilöstösi sairastumiseen ja tee selkeä toimintaohje kornavirusepäilyn varalle

Kaikesta huolimatta on mahdollista, että henkilöstö sairastuu, joten siihenkin on syytä varautua. Tee selkeät askelmerkit tartuntaepäilytilanteiden varalle ja tunnista toiminnot, joissa yhteistyökumppanit voivat auttaa liiketoimintasi jatkuvuuden turvaamisessa. Ota tarvittaessa apukädet käyttöön.

10 – Arvosta ja kiitä kiinteistössäsi siivoavaa puhtausalan ammattilaista

Siivoojamme huolehtivat tällä hetkellä meidän kaikkien turvallisuudesta ja terveydestä. He työskentelevät rohkeasti paikoissa, joissa sairastumisriski on suurin. Merkityksellisen työn tekeminen on siivoojillemmekin tärkeää – muistetaan antaa siitä heille kiitos, sekä auttaa omalta osaltamme pysymällä riittävän turvavälin päässä.


Korona voi löytyä omasta organisaatiosta varautumisesta huolimatta

Koronapandemia ei osoita ainakaan toistaiseksi laantumisen merkkejä. Siksi kannattaa huolehtia, että omassa organisaatiossa on selkeä toimintasuunnitelma tartuntaepäilyjen varalle, jotta kriittisessä tilanteessa toiminta on ripeää ja tartuntariski ei leviä laajemmalle. 

Lue 8 askeleen toimintaohjeet  tartuntaepäilyn varalle

Kaipaatko lisätietoja? 

Koronavirukseen liittyvistä palveluistamme:
Koronavirustietopaketti asiakkaille

Käyttämistämme TECCare® -desinfiointiaineista ja -menetelmistä: 
Minna Cooper, liiketoimintapäällikkö
Sosiaali- ja terveysalan kiinteistö- ja tukipalvelut
minna.cooper@lassila-tikanoja.fi

Turvavälitä: Me pidämme paikat puhtaana ja kiinteistöjen olosuhteet kunnossa – pitäkää te turvaväliä

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi

Valitse sinua kiinnostavat aiheet.