Asiakastarinat
26.01.2021 |

Tuusulassa siivotaan vastuullisuus edellä – L&T pitää puhtaana kunnan kymmenet kohteet

L&T hoitaa kattavasti Tuusulan kunnan siivouspalvelut. Isoa ja monipuolista kokonaisuutta hallitaan jatkuvan laaduntarkkailun, selkeiden palvelukuvausten ja vastuullisten toimintatapojen avulla. Iso merkitys on tietysti myös ammattitaitoisella henkilökunnalla. 

Kunta on vaativa tilaaja, ja tilauksen kriteerit kumpuavat kilpailukykyisen hintatason ohella kunnan omista arvoista. Vastuullisuus on niistä yksi, ja siksi ympäristönäkökulma näyttelee tärkeää roolia palveluntuotannossa. Siivouksessa se tarkoittaa muun muassa kemikaalien käytön vähentämistä ja ympäristöystävällisten menetelmien suosimista.

”Kriteereissämme painotetaan myös hygieniatasoa, ammattitaitovaatimuksia sekä laadunseurantaa. Vaadimme myös kiertotalouden kokonaisvaltaisuutta, työturvallisuutta sekä työn kehittämistä ja työntekijöiden koulutusta, koska kyseessä on pitkä sopimus”, kunnan kiinteistönhoitopäällikkö Atso Vesa listaa. 

Miten julkisiin hankintoihin kannattaa valmistautua? Katso webinaari >>

Haltuunottovaihe hoidettiin huolella

Tuusulan kunnan ja L&T:n yhteistyö alkoi kesällä 2020. Ennen samoja palveluja hoiti neljä eri yritystä.

”Yhden kanssa laadun hallinta ja yhteydenpito on helpompaa”, Atso Vesa sanoo.

Tuusula on maantieteellisesti iso kunta, ja siivouskohteita on laajalla alueella: kouluja, päiväkoteja, vanhusten palvelutaloja, kunnantalo, uimahalli, paloasema, terveysasemia, varikkoja ja liikuntapaikkoja. Kohteita on  yhteensä yli 70. Lisäksi muutamassa koulussa ja päiväkodissa hoidetaan ruokapalvelua eli ruoan lämmitystä ja jakelua.

Tällä hetkellä Tuusulaa palvelee lähes 60 L&T:n ammattilaista.

”Tämä on meidänkin mittakaavassamme iso kokonaisuus. Siksi on ollut tärkeää hoitaa haltuunotto hyvin. Onnistumisen edellytyksenä meidän puolellamme ovat olleet sitoutunut henkilökunta sekä laatu- ja palvelumestareiden vahva omistautuminen”, sanoo L&T:n siivouspalveluiden palvelunhallintapäällikkö Paula Silvennoinen.

Alussa kaikki kohteet kierrettiin yhdessä. Puhtautta pitää tuottaa heti ja laadukkaasti, joten on ensiarvoisen tärkeää, että prosessi lähtee alusta asti kunnolla käyntiin.

”Tilaajalla oli johdonmukaiset ohjeistukset ja selkeät palvelukuvaukset. Paikkojen kartoituksessa teimme huomioita, miten kohteiden siivouskeskuksissa voisi järjestää asioita esimerkiksi sähköjen ja veden osalta. Kaikki toivotut muutokset laitettiin heti alulle, mistä kunnalle iso kiitos”, Silvennoinen kehuu.

Atso Vesa muistuttaa, että alussa yhteistyöhön pitää satsata paljon.

”Jos kaikki ei lähde alusta asti hyvin liikkeelle, on tavoitteiden saavuttaminen hankalaa.”

Tuusulan_kunta_siivous_referenssi3

Hygienialle korkeat vaatimukset

Kunnan siivouskohteissa korostuu muutama asia. Yksi niistä on korkeat hygieniavaatimukset esimerkiksi uimahallissa, ruokapalvelukohteissa sekä päiväkodeissa ja palvelutaloissa.”Niissä tarvitaan oikeanlaisten suojainten käyttöä, ja korona-aika tuo vielä omia ulottuvuuksia. Hygieniaohjeistuksessa toimimme tarkasti asiakkaan määräysten mukaan”, sanoo L&T:n laatumestari Kristiina Salonen.

”Aina pitää muistaa, kuka on se loppukäyttäjä. Se on se lapsi päiväkodissa, ja hänelle haluamme tuottaa turvalliset, terveelliset ja hygieeniset tilat”, täydentää Silvennoinen.

Kunnan palvelutarjonta vaatii myös erityishuomiota ja hoksaamista.

”Kohteissa on päivittäin koko ajan toimintaa, joten siellä pitää olla tilannetajua. Siivoojalla on määritelty työnkulku, mutta erilaiset tilanteet pitää osata hyödyntää. Jos päiväkotiryhmä lähtee retkelle ja talo tyhjenee, hetki on käytettävä hyväksi”, kuvailee Salonen.

Vastuullisuus mukana kaikessa

Niin hygienia kuin vastuullisuus alkavat jo kauan ennen konkreettista työtä. Se tarkoittaa muun muassa sitä, että siivouksen aineet ja menetelmät mietitään hyvissä ajoin.

”Lattioiden hoidossa olemme jättäneet kemikaalit kokonaan pois ja siirtyneet kemikaalittomaan puhdistusmenetelmään. Yhdistelmäkoneissa käytettävät Twister-timanttilaikat puhdistavat ja kiillottavat lattian yhdellä kertaa, vain vettä hyödyntäen”, kertoo Paula Silvennoinen.

Muualla tarvittavat kemikaalit ovat Joutsenmerkittyjä puhdistusaineita ja niitä on käytössä hyvin rajallinen määrä. Myös tuotteiden, välineiden ja koneiden oikea-aikainen toimittaminen on suunniteltu tavarantoimittajien kanssa. Vastuullisuuteen kuuluu myös hyvä ergonomia, ja se syntyy oikeiden työtapojen lisäksi myös tarkoituksenmukaisilla siivousvälineillä.

”Uudet tarrapohjallisiset välineet ovat olleet siivoojien mukaan helppoja, keveitä sekä nopeita laittaa paikolleen”, Silvennoinen sanoo.

Atso Vesa korostaa, että vastuullisuuden on mentävä läpi koko ketjun.

”On tärkeää, että jokainen siivoojakin tietää, miksi asioita tehdään tietyillä tavoilla.”

Tuusulan vastuullisuuteen kuuluu työntekijöistä huolehtiminen – oli kyseessä omat tai kumppanin työntekijät.

”Kaikki tekevät pitkää päivää ja olemme samassa veneessä, siksi olemme kiinnostuneita myös kumppanien jaksamisesta. Odotamme vastuullista toimintaa myös palvelun tuottajalta. Palkitseminen sekä vapaa-ajan ja lomien mahdollistaminen on oltava kunnossa.”

Tuusulan_kunta_siivous_referenssi2

Selkeät sopimukset helpottavat tekemistä

Yhteistyö Tuusulassa on kestänyt reilun puoli vuotta. Haltuunotto on sujunut ja prosessit on saatu toimimaan.

”Kun on selkeät sopimukset ja tiedetään mitä mikäkin tarkoittaa, asioita ei tarvitse tehdä montaa kertaa. Iso kiitos menee myös Kristiinalle ja meidän kiinteistönhoidon suunnittelijallemme Riikka Meriläiselle, jotka käyvät asioita läpi lähes päivittäin”, Atso Vesa sanoo.

”Käymme tavallaan aika tunteetonta keskustelua. Se tarkoittaa sitä, että kun asiat ovat selkeitä, niitä ei tarvitse tulkita ja niistä keskustellaan samoilla äänenpainoilla”, Vesa hymyilee.

Kristiina Salonen sanoo yhteistyötä mutkattomaksi.

”Palvelukuvaus on niin tarkka, että sopimuksen noudattaminen puolin ja toisin on helppoa. Kunnan informaation nopeus on ollut ällistyttävän nopeaa. Meillä on koko ajan sama tieto asioista kuin heillä.”

Päivittäinen kehittäminen ja keskustelu on jatkuvaa, mutta sen lisäksi pari kertaa vuodessa pidetään isompi kehityspalaveri.

”Me tarkkailemme laatua joka päivä. Myös eri osapuolten läsnäolo on välttämätöntä, jotta pystymme varmistamaan palvelun laadukkuuden pitkällä tähtäimellä,”, sanoo Atso Vesa.


 

Tutustu Vastuullisempaa siivousta -kehitysohjelmaan

 

New call-to-action

 

×
Tutustu kehitysohjelmaan: Saisiko olla vastuullisempaa siivousta?

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi

Valitse sinua kiinnostavat aiheet.