Siirry sisältöön

Referenssi

Lapland Hotels ja L&T näyttävät kierrätyksen suuntaa Lapissa

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Lapland Hotels ja L&T näyttävät kierrätyksen suuntaa Lapissa</span>

Lapland Hotels on Lapin kierrätyksen tienraivaaja. Yhdessä L&T:n kanssa koko pohjoisen Suomen kierrätysmahdollisuudet kehittyvät nyt vauhdilla.

Lapland Hotelsille ympäristöarvot eivät ole vain sanahelinää. Vastuullisuus näkyy yrityksen toiminnassa ja arktisen luonnon suojelu on sille sydämen asia.

Hotelliketju käyttää vihreää energiaa, vähentää ruokahävikkiä, välttää kertakäyttöpakattuja tuotteita, optimoi energiankulutusta ja tarjoaa asiakkailleen sähköautojen latausmahdollisuuden. Se on myös koko Lapin kierrätyksen edelläkävijä.

”Lapland Hotelsin toive kierrättää ja halu löytää kestäviä ratkaisuja on vaikuttanut koko Lapin kierrätyksen kehittymiseen”, sanoo L&T:n Lapin alueesta vastaava myyntineuvottelija Alex Korhonen .

Lapland Hotels on Suomen suurin yksityinen hotellitoimija. Sillä on Lapissa 14 hotellia, viisi hiihtokeskusta, yli 6 000 ravintolapaikkaa ja Pohjoismaiden suurin ohjelmapalveluyritys Lapland Safaris.

Ympa Lapland Hotels 2021 maisema

Lapland Hotelsin suosittu Kesäravintola Sauna sijaitsee Ounasvaaran hiihtokeskuksen kohdalla Kemijoen rannassa.

Haasteena pitkät kuljetusmatkat

Lapland Hotelsin ja L&T:n yhteistyö kiertotalouden merkeissä alkoi vuonna 2020. Sitä ennen yrityksille ei ollut Lapissa kunnollisia kierrätyspalveluita kaupunkialueiden ulkopuolella.

”Kotitalouksissa kierrätys onnistui ja ihmettelin, miksei yrityksillä ole samoja mahdollisuuksia. Olin yhteydessä L&T:hen ja siellä otettiin hienosti haaste vastaan”, sanoo ravintolatoimintojen johtaja Esa-Matti Tamminen , joka on omassa elämässään innokas kierrättäjä.

Lapissa kierrätyksen haasteena ovat etäisyydet. Yritykset sijaitsevat usein pitkien välimatkojen päässä toisistaan ja kerätyt materiaalit kuljetetaan kierrätyslaitoksiin. Biojäte hyödynnetään Oulussa, missä siitä valmistetaan biokaasua ja lannoitetta.

Reittien kustannustehokkuutta joudutaan miettimään hyvin tarkasti. Keräyksen rytmitys on suunniteltava huolella ja kerättävää on oltava kylliksi, jotta toiminta on kokonaisuutena järkevää. Toisaalta esimerkiksi biojätettä ei voi säilöä montaa viikkoa, sillä raaka-aineen hajotessa ympäristöön voi päästä voimakasta kasvihuonekaasua metaania.

”Olemme miettineet yhdessä L&T:n kanssa, millaiset reitit ja astioiden sijoituspaikat ovat kannattavia. Yhdessä olemme ottaneet aimo askelia eteenpäin. He ovat kuunnelleet ehdotuksia ja tarjonneet ratkaisuja”, kiittelee Tamminen.

Yhteistyö Lapland Hotelsin kanssa on osaltaan helpottanut L&T:tä kokonaan uusien kierrätyspalveluiden tuomisessa Lappiin. Iso asiakas on ollut hyvä tiennäyttäjä ja muut yritykset ovat seuranneet innostuneesti perässä.

Ympa Lapland Hotels 2021 Alex ja ET

L&T:n Alex Korhonen ja Lapland Hotelsin Esa-Matti Tamminen ovat tyytyväisiä kierrätysyhteistyöhön.

Seuraavaksi muovit talteen

Lapland Hotelsin ensisijainen toive oli biojätteen kierrätys. Tammisen mielestä se on ekologista, kustannustehokasta ja järkevää: biojäte aiheuttaa hotelleissa haju- ja jäätymishaittoja.

L&T aloitti biojätteen keruun Muoniossa, Pallaksella, Oloksella ja Ylläksellä kiertävällä Länsi-Lapin reitillä alkuvuodesta 2020. Heinäkuussa keräys laajennettiin Inariin asti ulottuvalle ja Pyhän, Luoston, Sallan, Kemijärven ja Rovaniemen kiertävälle Pohjois- ja Itä-Lapin reitille. Kesällä 2021 mukaan saatiin myös Kittilä.

Molemmat reitit ajetaan kerran viikossa ja biojätettä kerätään satoja tuhansia kiloja vuodessa. Myöhemmin L&T aloitti lasi- ja metallinkeräyksen samoilla reiteillä ja tässäkin Lapland Hotels oli ensimmäisiä asiakkaita.

”Seuraava vaihe on muovinkierrätyksen aloittaminen ja reittien laajennus pohjoisimpiin kohteisiimme Enontekiössä”, sanoo Tamminen.

L&T:n Ympäristönetti-palvelu on ollut oiva apuväline kierrätyksen kehittämisessä. Digityökalun avulla yritys voi seurata muun muassa jätemäärien ja eri jätejakeiden kehitystä ja kustannuksia sekä jätehuollosta syntyviä hiilidioksidipäästöjään. Oma L&T - asiointipalvelussa hoituu puolestaan jätehuollon arkinen asiointi.

Vastuullisuus avaintekijänä matkailussa

Tamminen korostaa ympäristövastuun olevan nykypäivän liiketoiminnan edellytys ja sen merkitys kasvaa koko ajan. Suomella on maailmalla maine ekologisesti vastuullisena maana.

”Kansainväliset matkanjärjestäjät ja kotimaiset yritysasiakkaat haluavat tietää vastuullisuusohjelmastamme ennen yhteistyön aloittamista. Jätehuolto on tärkeä osa sitä”, Tamminen sanoo.

Nyt kierrätys näkyy hotelliketjun ravintoloissa ja muiden kohteiden henkilökunnan tiloissa. Kierrätystä on tehostettu tietoiskuilla ja uusilla, selkeästi merkityillä astioilla. Kierrätysmahdollisuuksien laajentaminen myös hotellimajoittujille on harkinnassa.

”Kierrätys on tätä päivää. Henkilökunta on lähtenyt kierrätykseen innostuneesti mukaan, koska sitä jo toivottiin ja odotettiin”, tiivistää Tamminen asenneilmapiirin.

Vastuullisuus avaintekijänä matkailussa

14 Hotellia

5 Hiihtokeskusta

6 000 Asiakaspaikkaa ravintoloissa

”Kansainväliset matkanjärjestäjät ja kotimaiset yritysasiakkaat haluavat tietää vastuullisuusohjelmastamme ennen yhteistyön aloittamista. Jätehuolto on tärkeä osa sitä.”

- Esa-Matti Tamminen, Lapland Hotelsin ravintolatoimintojen johtaja

 

 

 

 

Tutustu kierrätys- ja jätehuoltopalveluihimme

 

Uutiskirje_moduuli_kuva_4x5

Pysy ajantasalla

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeemme tilaajana saat aina ensimmäisten joukossa ajankohtaisen tiedon ja mielenkiintoiset kirjoitukset suoraan sähköpostiisi sinua kiinnostavista aihealueista.