Asiakkaamme: Prisma, Kemi

Kemin Prisma pysyy puhtaana vastuullisesti moderneilla välineillä

Osuuskauppa Arina luottaa L&T:n ammattitaitoon ja vastuullisuusosaamiseen. Kemin Prismassa siisteys syntyy hyvällä yhteishengellä ja selkeällä kommunikoinnilla. Toimintaa myös kehitetään jatkuvasti uusien, innovatiivisten siivousmenetelmien, kuten robotiikan avulla. 

Pumppukärryt kolisevat ja nosto-ovet suhahtelevat, kun varastosta kärrätään tavaravirtaa myymälän puolelle asiakkaiden kärryjen täytteeksi. Kemin Prisma vaatii saumattoman logistiikan, mutta myös saumattoman yhteistyön eri kumppanien kanssa.

”Meille siisteys on todella tärkeä ja herkkä asia. Asiakkaille puhtaus näkyy ja puhtaudesta syntyy asiointimukavuus. Meillä on iso talo, jossa kaikkea ei voi oppia yhdellä silmäyksellä. Yhteistyö L&T:n kanssa on ollut kuitenkin mutkatonta ja asiat ovat hoituneet hyvällä yhteydenpidolla. Sitä arvostan suunnattomasti”, sanoo S-ryhmän alueosuuskauppa Arinan ryhmäpäällikkö Katja Savilakso.

Arinalla on Pohjois-Suomessa 91 erikokoista päivittäistavarakaupan myymälää Piippolasta Inariin. L&T hoitaa niissä – kohteesta riippuen – siivousta, jätehuoltoa, kiinteistöhuoltoa ja kiinteistötekniikkaaLaajempi kiinteistöpalveluiden sopimus Arinan kanssa alkaa heinäkuussa 2021. Kemin Prismassa L&T:n vastuulle kuuluu siivous ja jätehuolto.

Savilakso korostaa, että L&T:läiset ovat kiinteä osa arinalaisten työyhteisöä. ”He ovat meidän kanssamme töissä. Palaute meidän porukalta on ollut, että L&T:läisillä on loistava asenne ja he huomioivat asioita, joita voisi aina tehdä paremmin. He ovat solahtaneet hyvin meidän porukkaamme.”

Kulunut vuosi on ollut haastava koronaepidemian takia. ”L&T on joutunut hyppäämään aika moneen suuntaan. Olemme kuitenkin auttaneet toisiamme, ja kaikesta on selvitty yhdessä.”

Kaupassa tärkeää puhtaus ja siivouksen ajoitus

Tekemistä L&T:läisillä riittää: Prismassa käy kuukaudessa noin 80 000 asiakasta, ja pinta-alaa on 17 000 neliötä, josta myymälätilaa 13 000 neliötä.

Merkittävä osa kokonaisuutta on palvelutiskien siivoaminen. Kun Prisma illalla sulkee ovensa, liha-, kala- ja leipomotiskit tyhjenevät tuotteista. Sen jälkeen ne pestään. Koska ollaan tekemisissä elintarvikkeiden kanssa, työssä korostuu hygienia. Pesuun käytetäänkin höyrypuhdistusta, jolla lika ja bakteerit saavat kyytiä.

Monipuolisen kauppakohteen siivoamisessa laatu syntyy ammattitaidon ja oikeiden välineiden yhteispelinä. ”Meillä on erinomaisen osaava henkilökunta sekä hiotut prosessit. Oikeilla välineillä eri paikat ja materiaalit saadaan parhaiten puhtaaksi. Tekemistä pitää suunnitella myös asiakkaiden kannalta, jotta häiriöt ovat puolin ja toisin mahdollisimman vähäisiä”, sanoo L&T:n asiakasryhmän päällikkö Päivi Hamari.

Katja Savilakson mukaan onnistuminen riippuu paljon myös siitä, miten ihmisiä ohjataan työssään. ”Hyvät esimiehet ja hyvä perehdytys ovat kaiken A ja O, ja L&T:llä nämä asiat ovat kunnossa. Meille on myös äärimmäisen tärkeää, miten kumppanit kohtelevat omia työntekijöitään. He ovat osa meidän yhteisöämme, siksi heitä pitää kohdella hyvin ja heidän on voitava kehittyä työssään.”

Vastuulliset ja modernit siivousratkaisut

Siisteyttä pidetään yllä myös uusilla ratkaisuilla, joita kokeillaan ja otetaan ennakkoluulottomasti käyttöön. Esimerkiksi robotiikkaa on jo testattu Kemin Prismassa, ja sellainen on tulossa myös vakituiseen käyttöön lähiaikoina.

Robotin toiminta perustuu ajettuun reittiin, jonka robotti kuvaa kamerallaan luoden pohjakuvan tilasta. Sitä hyödyntäen robotille voidaan luoda erilaisia puhdistusalueita, jotka se osaa hoitaa itsenäisesti, esteitä väistellen.

”Kurakaudella siivousta voidaan painottaa tietyille alueille, kuten sisääntuloon ja aulaan, jotka likaantuvat enemmän”, siivousrobotteja maahantuovan SKT-Tradingin toimitusjohtaja Teemu Tiittanen kertoo.

Robotti puhdistaa kääntyvällä harjapäällään hyvin myös nurkat sekä muut paikat, joihin normaali yhdistelmäkone ei pääse. Robotin iso etu on myös väsymättömyys.

”Aamuisin kaupassa hyllytetään tavaroita, ja silloin täällä on tavaralavoja käytävillä. Robotti voi hoitaa lattiat vähiten häiritsevänä aikana, kuten yöllä, kun kaupassa on hiljaista.”

Robotin valteiksi nousevat myös ekologisuus ja energiatehokkuus, jotka istuvat hyvin sekä L&T:n että Osuuskauppa Arinan arvoihin. Normaalin yhdistelmäkoneen säiliöön mahtuu 200 litraa vettä, mutta konetta pitää käydä aika ajoin täyttämässä – robotti sen sijaan puhdistaa ja kierrättää samaa vettä käyttöön yhä uudestaan.

L&T:läisten asenne kehittämiseen saa Katja Savilaksolta ison plussan.

”Siivousskenessä nähdään harvoin ihan uusia innovaatioita, ja siksi on mielenkiintoista nähdä robottikin myymälämiljöössä. Automaatio tulee kovaa vauhtia moneen paikkaan ja on kiva nähdä, että sitä kehitetään täälläkin.”

Siivouksen robotisointi auttaa vastuullisuuden toteuttamisessa

  • Jatkuva puhdistus: robotti työskentelee myös öisin.
  • Kriittisten alueiden painottaminen: esimerkiksi kurakaudella robotti voi keskittyä sisääntulojen ja aulojen puhdistukseen.
  • Eri tilanteisiin mukautuminen: robotti palaa puhdistamaan alueet, joihin ei aiemmin päässyt.
  • Siivoojan työaika vapautuu yllättävien siivoustarpeiden hoitoon.
  • Tarkka raportointi esim. veden käytöstä, käyttöajasta ja kulkureiteistä.
  • Imago ja nykyteknologian hyödyntäminen.

Nämä ovat L&T:n valttikortit Kemin Prismassa:

1. Ammattitaito
2. Innovatiivisuus
3. Toimintavarmuus

Erinomaisen osaava henkilökunta, hiotut prosessit sekä oikeat välineet ja menetelmät ovat avaintekijöitä siivouksen onnistumisessa.

"Palaute meidän porukalta on ollut, että L&T:läisillä on loistava asenne ja he huomioivat asioita, joita voi aina tehdä paremmin. He ovat solahtaneet hyvin meidän porukkaamme.”

Katja Savilakso, Osuuskauppa Arinan ryhmäpäällikkö