Asiakastarinat

Kauppakeskus REDI mielii jätehuollon huipulle

Kauppakeskus Redi mielii jätehuollon huipulle – kierrättäminen on kestävää ja kannattavaa


Kauppakeskus Redin kiinteistöpäällikkö Jukka Parkatilla on selkeä tavoite. Hän haluaa parantaa kauppakeskuksen kierrätysastetta niin pitkälle kuin mahdollista. Redi ei ole mikä tahansa jätehuollon asiakas. Kokonaisuus pitää sisällään lukuisia erilaisia ravintoloita, kauppoja ja palveluita vaateliikkeistä autovuokraamoon ja elokuvateatteriin. Jätteitä syntyy valtava määrä laidasta laitaan. ”Sillä, kuinka hyvin kauppakeskuksen jäte kierrätetään, on kaupunkiympäristön ekologisuuden kannalta myös aidosti merkitystä”, Parkatti sanoo.

Nykyisessä maapallon tilanteessa ei Jukka Parkatin mielestä ole muita vaihtoehtoja kuin kehittää kierrätystä mahdollisimman pitkälle. ”Kaikki muu paitsi polttojätehän on raaka-ainetta jollekin uudelle. On väärin olla sitoutumatta tavoitteisiin, jotka ovat asiantuntijoiden avulla mahdollisia.” Redissä jätemäärä pelkästään vuoden 2022 ensimmäisen puoliskon aikana oli noin 420 000 kiloa. Tämä asettaa myös lajittelulle haasteensa.

Lassila-Tikanoja-kauppakeskus-REDI-asiakastarina-kiinteistöpäällikkö-Jukka-Parkatti

Yhteistyö Lassila & Tikanojan kanssa alkoi lokakuussa 2021. L&T:n ympäristömanageri Jesse Talasjoki käy säännöllisesti Redin eri liikkeissä kertomassa ja neuvomassa, miten jätehuolto kannattaa hoitaa. ”Yhdessä asiakkaan kanssa myös kehitämme lajittelua ja kierrätystä. Riippuu paljon myös asiakkaan toiveista ja ideoista, millaisia asioita viemme eteenpäin”, Lassila & Tikanojan Talasjoki kertoo.

”On vapauttavaa ulkoistaa nämä asiat asiantuntijoille ja saada omat resurssit parempaan käyttöön. Jos tekisin kaiken tämän itse, veisi se muulta työltä valtavasti aikaa. Yhdessä mietimme, miten voisimme tehdä asioita paremmin, nostatamme henkeä ja informoimme toisiamme. Luotettava tiimi ympärillä on kaikki kaikessa”, Parkatti kertoo.

Biojätettä syntyy paljon

Kauppakeskuksena Redi sijoittuu kierrätysasteeltaan Suomen parhaisiin. Kierrätysaste Redissä oli varsin hyvä jo ennen ympäristömanageripalveluiden käyttöönottoa. Parkatti kumppaneineen halusi kuitenkin nostaa kierrätysastetta pikaisesti entisestään. Kun yhteistyö alkoi, Redin kierrätysaste oli noin 64 prosenttia. Tällä hetkellä, syksyllä 2022, hätyytellään jo 70 prosentin rajapyykkiä. Työ kierrätysasteen parantamiseksi jatkuu.

Suuri muutos Redissä oli aloittaa energiajakeen kerääminen jätepuristimeen aikaisemman sekajätteen sijasta. Toinen suuri asia oli saada kaikkiin ravintoloihin biojätteen keräys erikseen. Jos pahvi, muovi ja biojätteet kierrätetään oikein, sekajätettä ei pitäisi juurikaan syntyä.

Lassila-Tikanoja-kauppakeskus-REDI-asiakastarina-piastorasvojen-kierrätys

”Energiajakeen kerääminen on huomattavasti ympäristöystävällisempää ja kiinteistölle kustannustehokkaampaa, kun lämpö- ja energia pystytään edelleen hyödyntämään. Myös biojätteen keräyksellä ravintoloissa on suuri merkitys”, Parkatti kertoo.

Kierrätyksen opastaminen on jatkuvaa rummutusta

Mikä kierrätysasteen parantamisessa on ollut kaikkein haastavinta? ”Rummutamme vuokralaisille jatkuvasti kierrätysohjeista. Haastavaksi työn tekee se, että kolmannes työntekijöistä vaihtuu vuoden aikana. Vaikka opettaisimme heitä kädestä pitäen tekemään asiat oikein, tieto ei välttämättä siirry uusille työntekijöille”, Parkatti kertoo.

Lassila-Tikanoja-kauppakeskus-REDI-asiakastarina-vuokralaiset-kierrättävät

Ennen työn alkamista Talasjoki kumppaneineen kiersi läpi kaikki Redin vuokralaiset lähtötason selvittämiseksi. Samalla vuokralaiset saivat tiedon jätehuollon kehittämisen uusista toimista. Edelleen Talasjoki kiertää Redissä muutaman kerran kuukaudessa neuvomassa vuokralaisia ja tarkistamassa tuoreet kuulumiset lajittelun näkökulmasta.

Redin huoltopihalla sijaitsee kierrätyskompleksi, jossa työskentelee puolipäiväisesti paikat kunnossa pitävä laiturimies.

Maailman parantaminen tuo kustannussäästöjä

Korkea kierrätysaste näkyy Redillä myös pienentyneinä jätehuollon kustannuksina. Näin kiteyttää Redin Parkatti kierrättämisen taloudellisen merkityksen. Etenkin pitkällä tähtäimellä kierrättäminen on taloudellisesti kannattavaa. Kustannussäästöt eivät kuitenkaan Parkatin mukaan ole ensisijainen syy jätehuollon kehittämiselle.

”Pitkässä juoksussa eettisyys on ehdottomasti halvempaa. Toivoisin kuitenkin, että jokainen toimija haluaa tehdä osansa maailman pelastamiseksi. Myös asiakkaat olettavat yritysten huolehtivan tänä päivänä kierrätyksestä, joten maineen kannalta kierrättäminen on olennainen asia”, Parkatti sanoo.

Vuokralaisten kiinnostus kierrättämiseen heräsi eli työ on kantanut hedelmää


”Meille on tullut hyvää palautetta kierrättämisen ja kiertotalouden edistämisestä ja vuokralaiset ovat kyselleet aktiivisesti sähköpostitse lajitteluun liittyvistä käytännön toimista. On hyvä, että kyselyitä on tullut ja vuokralaiset tietävät, että on olemassa ihmisiä näihin kysymyksiin vastaamassa. Sitä varten minä olen täällä”, Talasjoki kertoo.

Monesti yrityksillä on halu muttei taitoa kehittää jätehuoltoaan. ”Voi olla ajatus, mutta käytännön toimet on vaikea potkaista käyntiin. Meiltä saa apua kaikissa jätehuollon eri vaiheissa. Konkreettisen avun lisäksi voimme motivoida asiakasta muutokseen”, Talasjoki kertoo. Parkatin mielestä suunta on nyt oikea: ”Tämä on iso huoli pois omalta kontolta, kun saamme tukeutua L&T:n asiantuntemukseen.”

64 % Kierrätysaste 2021
70 % Kierrätysaste 2022

Redissä työ kierrätysasteen parantamiseksi jatkuu yhdessä vuokralaisten kanssa.

"Nykyisessä maapallon tilanteessa ei mielestäni ole muita vaihtoehtoja kuin kehittää kierrätystä mahdollisimman pitkälle."

Jukka Parkatti | Kiinteistöpäällikkö | Kauppakeskus Redi

Ota yhteyttä