Asiakastarinat

Kaikki kiertää K-kaupoissa – L&T varmistaa sujuvan lajittelun

Kaikki kiertää K-kaupoissa – L&T varmistaa sujuvan lajittelun

Päivittäistavarakaupan päivittäinen rytmi vaatii jätehuollolta toimintavarmuutta. L&T:n tuella jyväskyläläinen kauppias on nostanut kierrätysasteen huimalle tasolle.

K-kauppiaspariskunta Henri ja Reetta Puromäki pyörittävät Jyväskylässä viittä K-kauppaa. K-Supermarket Vaajakoski sekä K-Marketit Jyskä, Halssila, Äijälä ja Aittorinne ovat noin kuuden kilometrin säteellä toisistaan.

”Yritämme käydä kaikissa pari kolme kertaa viikossa. Suurin kaupoista on Vaajakosken Supermarket, jossa on 300 000 asiakaskäyntiä vuodessa. Yhteensä kaikissa myymälöissä on noin 1,1 miljoonaa asiakaskäyntiä”, Henri Puromäki kertoo.

Puromäkien kaupat lajittelevat ja kierrättävät kaiken mahdollisen syntyvän jätteen.

”Seinällämme lukee, että Vastuullisuus on valintamme. Siksi lajittelemme kaiken, ja henkilökunnan perehdytykseen kuuluu jätehuollon neuvonta alusta asti. Kädestä pitäen opastetaan, mikä jätettä saa ja ei saa laittaa mihinkin astiaan.”

Kauppojen toiminta on nopeatempoista, joten lajittelun pitää toimia sovitun toimintamallin mukaan. Myymälöissä ja takatiloissa on astiat jakeittain, väreittäin merkattuna ja esillä on selkeät lajitteluohjeet.

”Päivittäistavarakaupan jätehuollon järjestämisessä korostuvat oikeat ja oikeankokoiset keräysvälineet. Samoin tyhjennysrytmin on syytä olla kohdallaan, koska kaupan päivittäinen rytmi on kova. Erilaisiin muutoksiin ja poikkeustilanteisiin pyrimme reagoimaan aina nopeasti”, sanoo L&T:n myyntineuvottelija Ninna Lindgren.

Suurimmat jakeet ovat pakkauksista syntyvät pahvi ja energiajae, joita kerätään paalaimella ja puristimella. Lisäksi kerätään muovi, metalli, lasi, biojäte, sekajäte, kirkas kalvomuovi sekä toimistopaperi.

”Nykyään ihmiset haluavat ja osaavat lajitella jätteet hyvin. Kaikki ymmärtävät sen, että kaikki voittavat, kun lajittelu hoidetaan hyvin”, Puromäki sanoo.

K-kauppa_Vaajakoski_3

Ruokahävikki halutaan painaa alas

Päivittäistavarakaupoissa syntyy väistämättä biojätettä. Sitä pyritään vähentämään kaikin keinoin.

”Ruokahävikki ja ruuan roskiin heittäminen on aina ruokakauppiaalle paha asia. Kyse ei ole vain rahasta, vaan eettisestä puolesta. Arvostamme ruokaa ja ymmärrämme koko tuotantoketjun. Siksi tuntuu pahalle, jos sitä joudutaan heittämään pois”, Puromäki sanoo.

”Tuoretavarakaupassa tulee väistämättä biojätettä, mutta sen minimointi on tärkeää. Tietysti kaikki lähtee tilaamisesta. Se on taitolaji, sillä liian vähääkään ei voi tilata, ettei tavara lopu kesken.”

Myös hyväntekeväisyysjärjestöt ovat yhteistyökumppaneina jakamassa tarvikkeita parasta ennen -käyttöpäivien lähestyessä. Puromäet antavat esimerkiksi Ysitien Lemmikille ja ruoka-apua jakavalle Suvannolle tuotteita, jotteivat ne päädy roskiin.

”Samoin hävikkikukat annamme Kultaköynnös-yrittäjälle, joka virkistää kukkakimpuista parhaat kukat ja tekee niistä uusia kimppuja myyntiin.”

Ruokatarvikkeita myydään myös alennuksella. Viimeisen käyttöpäivän lähestyessä hintoja alennetaan ensin 30, sitten 60 prosenttia. Osassa kaupoista myydään myös sovelluksen kautta edullisia rescue-tuotteita.

”Käytössä on myös last chance -pusseja, joissa on reilummin sellaista ruokaa, joissa päiväykset alkavat olla jo todella lähellä – niitä myydään niin edullisesti, että menevät varmasti kaupaksi.”

K-kauppa_Vaajakoski5

Toimiva jätehuolto uuteen kauppaan

Puromäkien ja L&T:n yhteistyö alkoi pari vuotta sitten Keskon puitesopimuksen myötä. Vaajakosken kauppaa rakennettiin samaan aikaan – ajoitus oli hyvä, koska uuden kaupan jätehuolto voitiin miettiä kerralla toimivaksi.

”L&T:n tarjous oli kilpailukykyinen, ja Ninna on ollut hyvä yhteyshenkilö. Hän sai meidät innostumaan yhdessä tekemisestä.”

Henri Puromäki sanoo, että yhteistyö on ollut onnistunutta.

”Olemme päivittäneet asioita matkan varrella muun muassa astioiden tyhjennyskertojen suhteen ja täsmentäneet sitä, minkä verran mitäkin astioita ja puristimia tarvitaan.”

Uuden myymälän avautuessa on vaikea arvioida tarkasti, mitä jätettä syntyy ja millaista tahtia. Siksi joustavuus on tärkeää alusta asti.

”Saimme heti avajaisten aikaan nopeasti L&T:ltä apua astiamuutoksissa, samoin kun kesällä kalajätteistä tuli hieman hajuhaittoja. Tällä hetkellä tiiviille lastausalueelle, missä jäteastiatkin ovat, tarvitaan hieman lisää tilaa. Isolle konttipuristimelle haetaan kompaktimpaa, meidän volyymeille sopivampaa ratkaisua.”

Ninna Lindgren sanoo, että yhteistyö on toiminut sujuvasti.

”Kauppias on ollut innokas kehittämään asioita. Häneltä tulleita ideoita on viety eteenpäin ja molemmin puolin on hoidettu asioita ripeästi .”

Puromäkien käytössä on L&T:n nettityökalut, Oma L&T sekä Ympäristönetti. Niiden tarjoaman datan kautta on helppo seurata jätehuollon kehitystä ja kustannuksia. Kehitys on oikeansuuntaista, sillä myymälöiden kierrätysaste on noussut parhaimmillaan huikean hyväksi, lähemmäs 80 prosenttia.

Vastuullisuus kaiken vaatimuksena

Viiden kaupan pyörittäminen on melkoinen urakka. Yli miljoona vuosittaista asiakaskäyntiä ja jopa satojen tavarantoimittajien palapeli vaatii aikaa, organisointikykyä sekä ennen kaikkea hyvää henkilökuntaa.

”Pahimmillaan tämän on kaaoksen hallintaa, parhaimmillaan voi vain ihailla miten hyvin henkilökunta hoitaa tonttinsa”, Henri Puromäki hymyilee.

Puromäkien kaupoissa on töissä yhteensä noin 50 henkeä. Kun kaikki ovat terveinä, toiminta sujuu ongelmitta.

”Henkilökunta voi myös tuurata toisiaan eri kaupoissa ristiin, se on monikauppamallin vahvuus. Myös omasta jaksamisesta täytyy pitää huoli ja tajuta, että kaikkea ei voi hoitaa itse.”

Homman hoitumista myös helpottaa, kun yhteistyö kumppanien kanssa sujuu.

”Odotamme kumppaneiltamme samaa vastuullisuutta ja arvoja, joita noudatamme itsekin. Jos vastuullisuusasiat eivät ole kunnossa, etsimme sellaiset kumppanit, joilla ne ovat.”

Henri Puromäki | Kauppias | K-Market Vaajakoski