Asiakastarinat

Asiakkaamme: Kauppakeskus Skanssi

Kauppakeskus Skanssissa olosuhteet ja asiointimukavuus varmistetaan sujuvalla kiinteistön ylläpidolla

Skanssi Turussa on 120 000 bruttoneliömetrin kauppakeskus. Isojen kävijämäärien, asiakkaiden viihtyvyyden ja liikkeiden häiriöttömän toiminnan varmistamiseksi kiinteistön päivittäinen ylläpito ja isommat talotekniset projektit on hoidettava ammattitaidolla kaikkia sidosryhmiä kuunnellen. Tästä vastaa L&T:n proaktiivinen kiinteistöpalvelujen tiimi.

”Tarvitsimme kumppanin, jolla on resursseja ja kykyä tarjota monipuolista osaamista kiinteistöhuollon ja -tekniikan eri osa-alueille. Meille on tärkeää, että saamme palvelut yhdeltä toimijalta. Siksi valitsimme L&T:n”, Kauppakeskus Skanssin kiinteistöpäällikkö Matti Kitula kertoo vuoden 2020 alusta alkaneesta yhteistyöstä.

Suuri kauppakeskus ei ole aivan tyypillinen L&T:n kohde: vaikka tekniikka on pitkälti samanlaista kuin muissakin kiinteistöissä, on kiinteistöhuollon kohteiden määrä suurempi kuin esimerkiksi toimistokiinteistössä. Tämä johtuu siitä, että tekniikka käsittää koko lvis-tekniikan, kuten ravintoloiden rasvakanavat, varavoimalaitteet sekä lvi- ja jäähdytyslaitteet.

Kauppakeskus on auki aamusta iltamyöhään, asiakkaiden täytyy viihtyä ja talossa vuokralla olevien kauppiaiden toiminta ei saa häiriintyä. Siksi kauppakeskuksessa osa päivittäisistä huoltotoimista on hoidettava hieman eri rytmillä kuin asuin- tai toimistotaloissa.

 

skanssi_2F3A8922

Saumatonta yhteistyötä

Kiinteistöpäällikkö Kitula arvostaa, että tieto kulkee sujuvasti L&T:n eri palvelujen välillä. Kun päivittäinen kiinteistöhuolto havaitsee talotekniikassa korjattavaa, välittyy tieto saumattomasti kiinteistötekniikalle, josta tietyn alan asiantuntija tulee viivytyksettä korjaamaan tilanteen.

Saumaton yhteistyö käsittää myös proaktiivisen toiminnan kehittämisen. 

”L&T:ltä tulee säännöllisesti talotekniikkaa koskevia kehitysehdotuksia. Niiden perusteella voimme parantaa esimerkiksi energiatehokkuuttamme.”

Yhteistyötä leimaa myös suunnitelmallisuus, jonka pohjana on L&T:n laatima vuosikello, miten muun muassa talotekniset vuosihuollot hoidetaan. Skanssin vuokralaisten tarpeet huomioidaan tarkoin esimerkiksi niin, ettei isoja vuosihuoltoja tehdä vilkkaimman sesongin aikana.

 

skanssi_2F3A9009

Iso IV-puhdistus sujui sutjakkaasti

Ilmanvaihtokanavien puhdistus on ollut yksi suurimmista L&T:n tekemistä hankkeista.

”Ilmanvaihdolle tuli kymmenen vuotta täyteen ilman puhdistusta. Jo paloturvallisuus, energiatehokkuus sekä sisäilman laatu edellyttivät puhdistusta. Myös ilmamäärät säädettiin sellaisiksi kuin ne on alun perin suunniteltu”, Kitula sanoo.

Hän on tyytyväinen puhdistusoperaation onnistumiseen. L&T:llä tällaiset projektit hoidetaan aina asiakkaan tarpeet huomioiden – siksi Skanssissakin tehtiin työt pääsääntöisesti yötyönä, sillä kauppakeskuksessa ei voi häiritä vuokralaisten liiketoimintaa. L&T:n edustajat viestivät vuokralaisille ennakkoon urakasta ja myös neuvoivat, miten tiloja kannattaa suojata, jottei puhdistus aiheuta tilojen likaantumista.

 

Päivittäinen yhteistyö luo luottamusta

L&T vastaa Skanssin kiinteistöhuollon ja -tekniikan kokonaisuudesta ja on ottanut työt reilussa vuodessa hyvin hoitaakseen. Vaikka kiinteistössä on 120 000 bruttoneliötä ja ulkoalueitakin melkoisesti, työt sujuvat ja jälki on siistiä.

”Huoltoyhtiön vaihto vie usein jopa vuoden, mutta L&T on ottanut kiinteistömme ominaispiirteet erittäin hyvin ja joutuisasti hoitoonsa”, Kitula sanoo.

L&T hoitaa samalla varmuudella niin pienemmät huoltotyöt kuin isot ja vaativat tekniset hankkeet. Työtä tehdään koko ajan tiiviisti kommunikoiden.

”On hienoa, että kiinteistön omistaja ymmärtää, ettei näin ison kohteen haltuunotto käy kädenkäänteessä. Töitä on tehtävä yhdessä, jotta löydämme oikeat toimintatavat ja pääsemme hyvään lopputulokseen. Meidän on koko ajan parannettava tekemistämme ja löydettävä asioita, jotka tuottavat asiakkaallemme hyötyä”, L&T:n kiinteistötekniikan yksikönpäällikkö Mikko Vuorio sanoo.

Toimintaa kehitetään jatkuvasti. Parhaillaan kaavaillaan energiatehokkuutta ja sisäolosuhteita parantavaa lämmitysverkoston tasapainotusta.

”Meille valmistui 2019 keväällä merkittävä geoenergiahanke, jossa kiinteistön lämmitys- ja viilennysenergiaa tuotetaan vastuullisella tavalla. Kauppakeskuksen alueelle porattiin 112 geokaivoa noin 350 metrin syvyyteen”, Matti Kitula kertoo.

”L&T on varmistanut, että olosuhteet ovat pysyneet kunnossa, vaikka energiantuotantomalli uudistui. He ovat olleet aktiivisesti yhteydessä tarvittaviin sidosryhmiin, jos poikkeamia on havaittu.”

Reilu vuosi yhteistä taivalta on tuottanut useita korjausehdotuksia.

”Päivittäinen vuoropuhelumme toimii erinomaisesti. Kun esimerkiksi lämmöntalteenotossa on huomattu korjattavaa, olen saanut siitä nopeasti tiedon ja olemme päässeet hoitamaan tilanteet nopeasti”, Kitula sanoo.

 

L&T:n ratkaisu

Kauppakeskusympäristössä kiinteistön ylläpidossa on huomioitava ennen kaikkea kauppakeskuksen monet käyttötarkoitukset: liiketilat vaativat erilaiset olosuhteet ja ylläpidon kuin esimerkiksi ravintolakiinteistöt ja parkkihallit. Myös toimenpiteet on ajoitettava niin, etteivät ne häiritse kauppakeskuksen liiketoimintaa ja sesonkeja.

Näin L&T:n kiinteistöpalvelut auttavat

Tuotamme laajat kiinteistöhuollon ja kiinteistötekniikan kokonaispalvelut Kauppakeskus Skanssille. Näin varmistamme, että kauppakeskuskiinteistö toimii häiriöttä, olosuhteet pysyvät optimaalisina ja asiakkailla on viihtyisät oltavat vuoden- tai vuorokaudenajasta riippumatta.

Kun kiinteistöä ylläpidetään kokonaisuutena, myös huollot ja tekniset toimenpiteet voidaan suunnitella ja toteuttaa ketterämmin yhden luukun periaatteella. 

 

"Tarvitsimme kumppanin, jolla on resursseja ja kykyä tarjota monipuolista osaamista kiinteistöhuollon ja -tekniikan eri osa-alueille. Meille on tärkeää, että saamme palvelut yhdeltä toimijalta. Siksi valitsimme L&T:n."

Matti Kitula, kiinteistöpäällikkö