Siirry sisältöön

Referenssi

Pori Jazzin WC-jonot halutaan pitää lyhyinä

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Pori Jazzin WC-jonot halutaan pitää lyhyinä</span>

Pori Jazzissa vierailee reilun viikon aikana yli 340 000 ihmistä. Jotta yleisö viihtyy, L&T huolehtii WC-palvelujen toimivuudesta ja jätteiden kierrätyksestä.

Pursuavia jäteastioita, tyhjiä pulloja, roskia nurmikolla ja tolkuttoman pitkiä vessajonoja. Näihin asioihin kymmentuhatpäinen yleisö törmää isossa tapahtumassa nopeasti, jos jätehuoltoa ei ole suunniteltu huolellisesti.

Ensi kesänä Porissa järjestetään jo 54. festivaali, joten kokemusta tapahtuman suunnittelusta löytyy. Tosin aina tulee uusia haasteita: esimerkiksi viimekesäinen tapahtumapaikan muutos pisti suunnitelmat uusiksi – legendaarinen Jazzkatu nimittäin korvattiin Jazzpuistolla.

Lisäksi ihmisten yhä kasvava huoli ympäristön tilasta asettaa myös painetta kierrätykselle ja kierrätysasteen nostamiselle tapahtumassa kuin tapahtumassa.

”Meille ympäristöasiat ja kierrätys ovat olleet aina tärkeitä, ja haluamme panostaa niihin yhä enemmän”, sanoo yleisöpalvelutuottaja Sanna Grönmark Pori Jazz 66 ry:stä.

Ei pitkille vessajonoille!

Ympäristöasioiden lisäksi myös yleisön viihtyvyys on avainasemassa.

Yhdeksän päivän aikana alueella vierailee yli 340 000 kävijää ja inhimilliset tarpeet on tärkeää huomioida hyvin. Yli 500 vessapisteen tyhjennys ja siivous vaativat tehokkaan suunnittelun ja toteutuksen. Lisäksi alueella on lähes saman verran isoja jäteastioita.

”Konserttialue ja Jazzpuisto sulkeutuvat myöhään yöllä, ja aamuksi jäteastiat pitää olla tyhjinä sekä vessat tyhjennettyinä ja siivottuina seuraavan päivän kävijöitä varten”, sanoo L&T:n myyntineuvottelija Toni Penttilä Porista.

P1050102_web

Penttilä kiittelee, että Pori Jazz haluaa panostaa viihtyvyyteen. Silloin ei säästellä esimerkiksi vessojen määrässä.

”Enemmän on parempi”, sanookin jazzien Grönmark.

Ympäristökoordinaattori neuvoo

Jazzeilla on käytössä laajat kierrätyspalvelut ja vuosien varrella jäteastioiden määrää on lisätty. Myös kerättäviä jätelajikkeita on enemmän. Uutta on myös se, että tapahtuman jätehuollon hiilijalanjälki on haluttu neutralisoida. Jätehuollosta aiheutuvat, mitatut päästöt neutraloidaan hankkimalla vastaava määrä päästöoikeuksia pois markkinoilta, jolloin ilmakehän kokonaispäästöt vähenevät.

Viime kesänä jazzeilla oli mukana myös ensimmäistä kertaa L&T:n ympäristökoordinaattori, joka osallistui käytännön työhön paikan päällä. Ympäristökoordinaattori auttaa mittaamaan, ennakoimaan ja minimoimaan tapahtumasta syntyviä ympäristövaikutuksia. Tämä säästää sekä rahaa että ympäristöä.

”Meillä on ollut jo vuosia vapaaehtoisista koottu oma ympäristöryhmä, jota ympäristökoordinaattori Visa Kivisaari hienosti ohjasi”, kehuu Grönmark.

P1050066web

Jazzyleisö on hyvin tiedostavaa. Roskat viedään tunnollisesti astioihin ja ne halutaan myös lajitella. Jazzeja pyöritetään pitkälle vapaaehtoisvoimin, ja alueella myös kerätään roskia koko tapahtuman ajan tehokkaasti.

Areenan konsertit ovat edelleen piknik-tyyppisiä, joten monenlaista jätettä kertyy. Festivaalivieraalla on nyt mahdollisuus lajitella kaikki omista eväistä syntyvä jäte. Eniten tapahtumassa kertyykin energia- ja biojätettä.

”Biojätteen kerääminen on vähentänyt sekajätteen määrää reilusti”, kertoo Toni Penttilä.

Panttisysteemi toimii

Kesäiseen tapahtumaan kuuluu olennaisena osana virvokkeiden nauttiminen. Panttisysteemi saa asiakkaat palauttamaan tyhjät tuopit ja lasit tiskille.

”Asiakas maksaa euron pantin tuopista, joten palautus tiskille on motivoivaa”, Sanna Grönmark kertoo.

Koska ympäristöarvot ovat olleet aina Pori Jazzille tärkeitä, samaa toivotaan myös alueelle tulevilta toimijoilta.

”Kiinnitämme huomiota mahdollisuuksien mukaan esimerkiksi siihen, millaisista astioista ruoka-annoksia tarjotaan”, Grönmark sanoo.

Ympäristökoordinaattori on myös myyntikojujen apuna, ja viime kesänä hän saikin niiden henkilökunnalta hyvää palautetta jätehuollon järjestämisestä.

”Pystyimme selkeästi tehostamaan viime kesänä myös myyntikojujen lajittelua ja kierrätystä”, Visa Kivisaari sanoo.

Kivisaari vietti jazzeilla kiireiset 12 päivää. Kaiken onnistumiseksi tarvitaan valtava määrä suunnittelua, tiedottamista ja kädestä pitäen opastamista – ja nopeaa reagointia paikan päällä.

”On mahtavaa tehdä töitä organisaation kanssa, joka toimii suunnitelmallisesti ja motivoituneesti. Erityisesti korostuivat yhdessä tekeminen ja hyvä fiilis.”

Uutiskirje_moduuli_kuva_4x5

Pysy ajantasalla

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeemme tilaajana saat aina ensimmäisten joukossa ajankohtaisen tiedon ja mielenkiintoiset kirjoitukset suoraan sähköpostiisi sinua kiinnostavista aihealueista.