21.02.2019 |

Parempi kierrätysaste säästää rutkasti euroja Cityconin kauppakeskuksissa

Isossa Omenassa käy vuosittain 20 miljoonaa ihmistä. Vuokrattavaa pinta-alaa on 100 000 neliötä ja liikkeitä noin 230. Kokonaisuus tuottaa valtavasti kierrätyskelpoista materiaalia, jonka tehokas kerääminen vaatii suunnitelmallisuutta.

”Haluamme valmistautua huomiseen ja parantaa kierrätysastettamme. Kierrättäminen on yhä tärkeämpi arvo myös asiakkaillemme”, kaikista Cityconin Suomen kauppakeskusten vastuullisuudesta huolehtiva Cityconin kiinteistöpäällikkö Thomas Stenius

Ison Omenan kaupat, ravintolat ja muut liikkeet sekä Espoon kaupungin palvelut osallistetaan yhteiseen tekemiseen. Tärkeintä on jalkautuminen henkilökunnan luokse, sillä esimerkiksi vaatekaupan kierrätyksen tarpeet ovat ihan erilaiset kuin ravintoloissa. Tarvitaan jatkuvaa koulutusta ja opastusta lajitteluun. Siitä vastaa L&T:n ympäristökoordinaattori Olli Erjama.

”Esimerkiksi uusien jätejakeiden lajitteluun haetaan yhdessä ratkaisuja. Kaikkeen ei ole valmiita vastauksia, vaan niksejä voidaan kehittää paikan päällä”, Erjama kertoo.

IsoOmena_web

Esimerkiksi vaatekaupan pakkausmuoveja on keksitty pakata pusseihin, joissa vaatteet tulevat kauppoihin. Näin muovit on helppo pitää ojennuksessa ja viedä siististi jätepuristimiin. Kauppakeskuksessa on paljon toimijoita, lähes ympärivuorokautista toimintaa ja paljon myös vaihtuvaa henkilökuntaa. Siksi tarvitaan täsmällisiä ohjeita ja hyviä käytäntöjä.

”Kun saadaan konkreettisia ohjeita, kierrätystä ei koeta haitaksi tai vaikeaksi”, sanoo L&T:n asiakkuuspäällikkö Robert Mårtensson.

Cityconilla on Suomessa 11 kauppakeskusta, ja L&T vastaa niiden kaikkien jätehuollon kehittämisestä.

”Meille on tärkeää, että yhdessä kohteessa kehitetyt toimintatavat opetellaan hyvin ja kopioidaan kaikkiin toimipisteisiin”, Cityconin Stenius painottaa.

L&T:n ympäristökoordinaattori on paikalla tarpeen mukaan. Uusien käytäntöjen luomisessa läsnäolo on tiiviimpää, ja kun ylläpitovaihe rullaa, koordinaattori voi kehittää asioita taas toisessa kauppakeskuksessa.

Kävijämäärät nousuun ja sekajätteen määrä laskuun

Ison Omenan kävijämäärät ovat laajennuksen ja uuden metroaseman ansiosta yli kaksinkertaistuneet. Kuitenkin käytäntöjen kehittämisellä kaikissa jätehuollon ketjun kohdissa kierrätysaste on ollut koko ajan nousussa.

IsoOmena_web2

”Luvut ovat hyvät, ja varsinkin sekajätteen määrää on onnistuttu laskemaan 15 prosenttia. Se on kova luku. Myös muissa kauppakeskuksissamme kierrätysastetta on saatu nostettua”, sanoo Stenius.

Vuonna 2018 kaikkien Cityconin kauppakeskusten jätteistä päätyi kierrätykseen 64 %. Vähentynyt sekajäte tarkoittaa euromääräisiä säästöjä. Ne koituvat niin Cityconin kuin vuokralaistenkin eduksi. Hyvä kierre ruokkii itseään ja ympäristökoordinaattori maksaa nopeasti itsensä takaisin.

”Yhteistyö on myös molemmille kannattavaa toimintaa”, sanoo L&T:n Mårtensson.

Stenius nyökkää vieressä. ”Se on oikeaa kumppanuutta.”

 

 

Tutustu L&T:n palveluihin kaupoille ja kauppakeskuksille

Kiertotalous kauppakeskuksen arjessa opas

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi

Valitse sinua kiinnostavat aiheet.

Kiinnostuitko?

Jätä yhteystietosi niin olemme sinuun yhteydessä.