28.02.2019 |

Palvelun laatu on Tukholman päärautatieasemalla ykkösasia

Kun L&T otti haltuunsa Tukholman päärautatieaseman kiinteistötekniikan huollon, vikailmoitukset vähenivät ja energiaa alkoi säästyä.

Ruotsin rautateiden tytäryhtiö Jernhusen Fastigheter AB omistaa Jernhusenin asemarakennukset, varikot ja muut kiinteistöt. Kruununjalokivi yli 130 kiinteistön joukossa on Tukholman päärautatieasema, jonka kautta kulkee päivittäin 220 000 ihmistä.

Tekninen päällikkö Matti Möller hykertelee, miten kiinteistöhuolto on kehittynyt sen jälkeen, kun L&T osti edellisen toimijan syyskuussa 2017 ja otti hommat haltuunsa.

”L&T:n myötä kiinteistöhuolto parani huomattavasti. Minua kuunnellaan asiakkaana paremmin, ja jos tuon tapaamisessa ongelman esille, he tekevät heti asialle jotain. Omistajanvaihdoksen jälkeen heillä on ollut enemmän vapautta tehdä asiat parhaaksi katsomallaan tavalla”, Möller kertoo.

JernhusTukholma_8web

L&T:n aluejohtaja Jan Walldorf työskenteli ennen yrityskauppaa edellisellä omistajalla. Hän kiittelee nyt yrityskulttuurin muutosta.

”Edellinen omistaja oli jättiyhtiö, me vain pisara siinä meressä. L&T:llä on parempi olla töissä ja tekemiseemme reagoidaan”, Walldorf sanoo.

Energiankulutus laskenut ja vikojen määrä vähentynyt

L&T huoltaa yhteensä 70 Jernhusenin kiinteistöä. Sopimukseen kuuluu kaikki kiinteistötekniikka: niin lämmitys, jäähdytys, sähköt, ilmastointi, valaistus kuin viemäritkin.

”Hinta on säilynyt suunnilleen samana, mutta meille tärkeämpää on toimiva kiinteistöhuolto. Teemme enemmän yhteistyötä ja meillä on paljon epävirallisia tapaamisia. Vuodessa on neljä varsinaista kokousta, mutta olemme yhteydessä paljon niiden välilläkin”, Möller painottaa

Säästöjäkin on saatu aikaan.

”Energiankulutus on laskenut viimeisen puolen vuoden aikana. L&T:n energiaryhmä on työskennellyt kanssamme kovasti, ja ilmastointi- ja lämmitysjärjestelmät on uusittu. Tässä rakennuksessa on säästetty energiaa 11 prosenttia”, Möller myhäilee.

Säästöä tulee siitäkin, että erikseen laskutettavia työtilauksia on ollut vähemmän. Se johtuu siitä, että kiinteistötekniikkaa tarkistetaan tiuhempaan tahtiin, ja siksi tekniikkaan ei ehdi tulla varsinaisia vikoja. Vuonna 2018 tehtiin 1 077 vikailmoitusta, mikä on 5 prosenttia vähemmän kuin 2017.

JernhusTukholma_6web

Päärautatieasemalla työskentelee ryhmänvetäjä ja kuusi asentajaa, varikolla kolme. Hätätapauksia varten on ympärivuorokautinen päivystys.

”Ovet ja rullaportaat toimivat nyt luotettavammin. Markkinoimme tilaa myös ulkopuolisille tapahtumille, ja meillä on paljon pop-up-tilaisuuksia, joihin saamme apua L&T:ltä. Heidän asentajansa auttavat myös silloin, kun meidän aliurakoitsijamme tarvitsevat apua”, Möller kiittelee.

Pari asentajaa on jouduttu vaihtamaan, ei niinkään teknisten kuin sosiaalisten taitojen puutteitten takia.

”Meillä on pinta-alaa 30 000 neliömetriä ja noin 30 myymälää. Tämä on enemmänkin ostoskeskus kuin pelkkä rautatieasema, ja asentajat ovat tekemisissä paljon vuokralaistemme kanssa. Huollon ja palvelun tason täytyy olla hyviä, ja teemmekin niistä kyselyn vuokralaisille joka vuosi”, Möller kertoo.

”Kaikkien kohteidemme asiakastyytyväisyys on 85 prosenttia. Jos ei tee hyvää työtä, voi menettää kohteen. Siksi emme neuvottele niinkään hinnasta vaan laadusta”, kertoo L&T:n avainasiakaspäällikkö Christer Broman.

 

 

Tutustu Kiinteistötekniikan palveluihin!

Lataa kiinteistönhoidon palveluiden ostajan muistilista tästä!

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi

Valitse sinua kiinnostavat aiheet.

Kiinnostuitko?

Jätä yhteystietosi niin olemme sinuun yhteydessä.