Siirry sisältöön

Vinkki

Miten kaupassa syntyvän energiajakeen määrä saadaan laskuun?

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Miten kaupassa syntyvän energiajakeen määrä saadaan laskuun?</span>

Kierrätysasteen nosto, hintapaine ja halu toimia vastuullisesti kannustavat monia kauppiaita pohtimaan erilaisia tapoja hyötykäyttää kaupassa syntyvää jätettä. Hyötykäyttö ei kuitenkaan onnistu, ellei jätteitä lajitella.

Jos tavoitteena on vähentää kaupassa syntyvän energiajakeen määrää, kannattaa aloittaa tarkistamalla, mitä jätteitä energiajakeeseen päätyy tällä hetkellä. Onko kaikki sinne kuuluvaa, vai onko polttoon päätynyt myös kierrätykseen kelpaavaa pakkausjätettä?

Väärään astiaan päätynyt kierrätyskelpoinen jäte on usein merkki jossain kohtaa sakkaavasta jätehuollosta. Joko käyttäjät eivät tiedä mihin astiaan mikäkin jäte kuuluu, tai sitten lajittelusta on tehty liian hankalaa. Onneksi molemmat haasteet voidaan ratkaista.

Koulutus lisää lajittelumotivaatiota

Harva lajittelee tarkoituksella väärin, useimmiten syynä on tiedon puute. Tätä haastetta voidaan taklata koulutuksin ja esimerkiksi kertomalla, mitä oikein lajitellusta jätteestä syntyy. Lajittelumotivaatio kasvaa, kun sen konkreettiset vaikutukset ymmärtää. Kiertotalouden asiantuntijamme toimivat asiakkaidemme apuna tiedon lisäämisessä.

Esimerkiksi Stockmannilla tavaratalojen ja tukitoimintojen henkilökuntaa koulutetaan säännöllisesti kiertotalouden tiimoilta, jotta jokainen työntekijä ymmärtää varmasti miten ja miksi pitää lajitella.

K-Ryhmällä on puolestaan käytössä kiertotalousmalli, joka varmistaa sen, että kaupat saavat riittävän informaation lajittelun osalta ja kaikilla on mahdollisuus olla kiertotalouden edelläkävijöitä. Sekä Stockmannilla että K-ryhmässä tulokset ovat olleet lupaavia.

Puitteet kuntoon

Pelkkä motivaatio ei kuitenkaan riitä, elleivät puitteet ole kunnossa. Lajittelusta ja oikein toimimisesta onkin tehtävä käyttäjille mahdollisimman helppoa. Erityisesti kannattaa kiinnittää huomiota näihin neljään kohtaan:

  • Keräysvälineet ja syntypaikkalajittelu. Kaikille syntyville jakeille on oltava omat keräysvälineensä, jotka sijoitetaan mahdollisimman lähelle materiaalin syntypaikkaa.
  • Sijoittelu. Mitä helpommin saavutettavissa keräysväline on, sitä todennäköisemmin sitä myös käytetään. Ja sama kääntäen: jos et halua luopua sekajäteastiasta, älä ainakaan sijoita sitä näkyvimmälle paraatipaikalle. Muuten kaikki jätteet päätyvät siihen.
  • Ohjeistus ja värikoodit. Selkeä ohjeistus ja lajittelutarrat varmistavat, että käyttäjät tietävät, mihin astiaan mikäkin jäte kuuluu. Kun eri jakeille tarkoitetut astiat ovat vielä erivärisiä, erehtymisen vaara pienenee minimiin.
  • Tyhjennysrytmit. Muista vielä kiinnittää erityistä huomiota tyhjennysrytmiin. Kun kaikki astiat tyhjennetään ennen kuin ne pursuavat yli, käyttäjät eivät joudu laittamaan väärää jaetta väärään astiaan. Samalla kannattaa huomioida eri sesongit, jotta astioiden täyttyminen osataan ennakoida myös kiireen keskellä.

Miksi fiksu jätehuolto kannattaa?

Kaupan jätehuoltoon kannattaa panostaa, koska oikein lajiteltu materiaali on aina se kustannustehokkain malli. Kaupan henkilökunnan opastus puolestaan takaa sen, että lajittelu ei jää tiedosta kiinni. Lisäksi oikeanlaiset keräysvälineet luovat turvallisen toimintaympäristön lajitteluun.

Fiksu jätehuolto on kaikkien etu. Yhdessä teemme kiertotaloutta!

 

Tutustu L&T:n palveluihin kaupoille ja kauppakeskuksille

 

 

Uutiskirje_moduuli_kuva_4x5

Pysy ajantasalla

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeemme tilaajana saat aina ensimmäisten joukossa ajankohtaisen tiedon ja mielenkiintoiset kirjoitukset suoraan sähköpostiisi sinua kiinnostavista aihealueista.