Siirry sisältöön

Vinkki

L&T:n Lahden yksiköstä löytyy Suomen ensimmäinen sähköinen jäteauto

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >L&T:n Lahden yksiköstä löytyy Suomen ensimmäinen sähköinen jäteauto</span>

L&T:llä aloitti toukokuussa uusi sähkönsininen työntekijä, joka on ensimmäinen lajiaan koko Suomessa: Lahden yksikön pihasta Lotilan teollisuusalueelta reiteille lähtee L&T:n ja koko Suomen ensimmäinen sähköllä toimiva jäteauto. Mutta millaisia kokemuksia sähköpakkaajasta on nyt ensimmäisen puolen vuoden aikana saatu ja millaista sen kanssa on tehdä töitä arjessa? Kysytäänpä asiaa suoraan Lahden yksiköstä.

L&T:n ensimmäinen sähköinen jäteauto otettiin käyttöön toukokuussa Lahdessa , ja auto on siitä lähtien ajanut Lahden keskustan tyhjennysreittejä. Tarkemmin ottaen auto on sähköinen jätepakkaaja, tai tutummin sähköpakkaaja, joka siis ei pelkästään kerää jätteitä konttiin, vaan myös pakkaa eli käytännössä puristaa jätteet tiiviiksi. Näin autoon mahtuu enemmän jätettä kerralla.

L&:T:n ja koko Suomen ensimmäinen sähköinen jäteauto sopii hyvin juuri Lahteen, joka on tunnettu vihreänä kaupunkina ja myös kierrätyksen edelläkävijänä esimerkiksi muovinkeräyksen aloittamisen osalta. Nyt puolisen vuotta ajossa ollut auto onkin parhaimmillaan kaupunkiajossa, jossa ajokilometrejä kertyy suhteellisen vähän, mutta tyhjennysten myötä pysähdyksiä ja liikkeellelähtöjä sitäkin enemmän.

S ähköpakkaajan voi bongata siis Lahden keskustan alueelta, jossa yhden lenkin mitta vaihtelee 50-100 kilometrin välillä. Yhden lenkin aikana tyhjennetään päivästä riippuen rapiat 200 astiaa, joten stoppejakin kertyy noin sata päivän aikana.

- Olemme kokeilleet autolle erilaisia reittejä ja siten tutkineet, millaisilla lenkeillä saamme parhaiten hyödynnettyä auton ominaisuuksia. Sähköpakkaaja sopii hyvin keskustassa tapahtuvaan ajoon, jossa välimatkat ovat lyhyitä ja autoa pääsee helposti myös lataamaan, Lahden yksikönpäällikkö Akseli Syyrakki kertoo.

 

Uusi sähköpakkaaja on hiljainen työmyyrä – ja uuden auton tuoksukin on vielä tallella

Keskustassa ajaessa pääsee oikeuksiinsa yksi auton ehdottomista valttikorteista: hiljaisuus. Jäteautot ovat raskasta kalustoa, ja jäteastioiden tyhjennyksistä tulee aina väistämättä kolinaa, joten Lahdessa on toukokuusta alkaen päästy nauttimaan harvinaisesta hiljaisuudesta. Liikenteestä aiheutuu tyypillisesti noin 70-85 desibelin verran melua. Sähköisen jäteauton desibelimäärät nousevat Lahdessa keskusta-alueen nopeuksissa vain hieman yli 20 desibeliin, mikä vastaa käytännössä esimerkiksi lehtien havinaa.

- Auton hiljaisuus on ollut meidän ammattilaistenkin mielestä kyllä mykistävää. Kyllähän me kaikki tiesimme etukäteen, että hiljainen se on, mutta silti auton todella pienet desibelit pääsivät hieman yllättämään. Hiljaisuutta ovat hämmästelleet käytännössä kaikki, jotka ovat auton puikkoihin tai kyytiin päässeet tai jotka muuten ovat päässeet autoa läheltä seuraamaan, Syyrakki jatkaa.

Sähköpakkaajalla on Lahden yksikössä yhteensä neljä nimettyä kuljettajaa, jotka ovat kaikki saaneet auton valmistajan Volvo Trucksin puolesta vielä erillisen koulutuksen auton käyttöön. Sähköjäteautoa ajetaan turvallisuus edellä ja ympäristöä aktiivisesti huomioiden aivan samalla tavalla kuin mitä tahansa jäteautoa. Myös tyhjennykset tehdään käytännössä samalla tapaa kuin muillakin jäteautoilla: jäteastia viedään auton taakse nostolaitteen metallisiin hampaisiin, josta nostolaite kippaa astian tyhjäksi.

Yksi sähköpakkaajan kuljettajista on Tomi Suominen , joka on tehnyt L&T:llä jäteautonkuljettajan töitä lähes kolmentoista vuoden ajan. Suominen ei itse asiassa ollut aiemmin ajanut täyssähköautolla ja oli alkuun autoa kohtaan jopa hieman epäluuloinenkin. Auto on kuitenkin osoittautunut hyvin arjessa toimivaksi työkaveriksi ja toimii käytössä aivan samalla tavalla kuin dieselillä tai biokaasulla käyvä polttomoottorilla varustettu jäteauto. Edelleen uudenkarhean auton hytissä on vielä uuden auton tuoksuakin jäljellä. Ainoat erot arjessa ovat siis auton sähkölataus sekä hiljaisuus.

- Sen olen tosiaan pannut merkille, että jos ajan tavallisella jäteautolla päiväkohdin vieressä sijaitsevaan kohteeseen, lapset päiväkodin pihassa rientävät jo kaukaa aidalle autoa katsomaan. Kun teen tyhjennyksen samassa paikassa sähköautolla, lapset huomaavat auton ja tulevat aidalle vasta sitten, kun alan peruuttaa ja auton peruutushälytin piippaa, Suominen hymyilee kertoessaan arjen kokemuksia.

sahkopakkaaja_001

Koko reitti hoituu yhdellä latauksella, akun kapasiteetti 212 kWh

Sähköpakkaajaa varten Lahden yksikön pihaan rakennettiin erillinen latauspiste. Akun käytettävissä oleva kapasiteetti on 212 kilowattituntia, kun vastaava lukema tämän päivän täyssähköisessä henkilöautossa on keskimäärin 50-80 kWh. Sähköinen jäteauto kerää muiden sähköautojen tapaan myös jarrutuksissa energiaa talteen ja vapauttaa sitä käyttöön ajon aikana. Yhden reitin aikana akku kuluu yleensä noin puolilleen, ja auto laitetaankin latautumaan jokaisen lenkin päätteeksi omalle paikalleen.

Toukokuussa auto laitettiin ensin keskustan kartonkireiteille, sillä kartonki on kevyttä ja suhteellisen vähällä energialla litistettävää materiaalia. Puristuslaitteisto sekä astian nostolaitteisto käyttää niin ikään sähköä, mutta auton päällilaite on kuluttanut arjessa ennakoitua vähemmän energiaa. Siksi autolla ollaan kokeiltu myös painavampien jätteiden keräämistä, ja auto on suoriutunut näistäkin reiteistä ilman ongelmia.

- Kyllä auto on toiminut hyvin ja tasaisesti, ja kuljettajat ovat siitä tykänneet. Myös Lahden alueen yritysasiakkaamme ovat olleet autosta kiinnostuneita, ja olemme muutamille esitelleet autoa paikan päällä Liimaajankadulla. Eli kyllä se yhden sortin vetonaula meille on, ja olemme koko Lahden porukka iloisia ja ylpeitä, että ensimmäinen sähköpakkaaja saatiin käyttöön nimenomaan tänne meidän yksikköön. Toki talviolosuhteet pitää vielä nähdä ja kokea, jotta voimme lopulliset kokemukset jakaa eteenpäin, mutta ei meillä ole syytä olettaa, etteikö auto pärjäisi pakkasissakin hyvin, Syyrakki sanoo.

sahkopakkaaja_006 (1)

L&T:n tavoitteena on puolittaa oman toimintansa päästöt vuoteen 2030 mennessä

  • L&T:n strategisena tavoitteena on puolittaa oman toimintansa päästöt vuoteen 2030 mennessä ja vähentää toimitusketjustaan aiheutuvia epäsuoria päästöjä.
  • L&T on yksi Suomen suurimmista raskaan kaluston kuljetusliikkeistä. Konsernin päästöistä yli 90 % syntyy juuri kuljetuksista, joten päästövähennystavoitteen toteutumisessa on kalusto merkittävässä osassa.
  • Lahdessa toukokuussa käyttöön otettu sähköinen jäteauto on yksi konkreettinen askel päästöttömiin kalustoratkaisuihin ja oman toiminnan päästöjen vähentämiseen.
  • L&T:llä on tällä hetkellä käytössä yhteensä 61 sähkökäyttöistä pakettiautoa sekä 32 biokaasulla toimivaa jäteautoa, joiden käytönaikaiset päästöt ovat hyvin pienet tai niitä ei ole ollenkaan. Muissa jäteautoissa pyritään aina mahdollisuuksien mukaan käyttämään uusiutuvia biopolttoaineita, joiden määrä yli kolminkertaistettiin vuoden 2021 aikana edellisvuoteen verrattuna.
  • Sähkön lisäksi L&T:llä tutkitaan aktiivisesti myös muiden polttoaineratkaisujen, esimerkiksi vetyteknologian, tarjoamia mahdollisuuksia. Sähkö, vety vai bio - millä kalusto kulkee tulevaisuudessa?
    Lue L&T:n asiantuntijoiden haastattelu
Uutiskirje_moduuli_kuva_4x5

Pysy ajantasalla

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeemme tilaajana saat aina ensimmäisten joukossa ajankohtaisen tiedon ja mielenkiintoiset kirjoitukset suoraan sähköpostiisi sinua kiinnostavista aihealueista.