Siirry sisältöön

Blogi

L&T:llä jätehuollon digipalveluita kehitetään asiakas edellä

Lassila & Tikanoja
Lassila & Tikanoja
  • 3 minuutin lukuaika
<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >L&T:llä jätehuollon digipalveluita kehitetään asiakas edellä</span>

Jätehuolto ja digikehitys, miten ne oikein sopivat yhteen? L&T:llä jätehuollon digipalvelut ovat kiinteä osa jätehuollon palveluita, ja kanavia kehitetään koko ajan eteenpäin asiakkaiden tarpeita ja toiveita kuunnellen. Miksi jätehuollossakin kannattaa käyttää digiä ja millaista hyötyä asiakas saa kanavista? Entä millaista työtä Oma L&T:n, Raksanapin ja Ympäristönetin kehittäminen käytännössä on? Näihin kysymyksiin vastaa L&T:llä tuoteomistajana työskentelevä Laura Väisänen .

Digipalvelut kuuluvat L&T:llä automaattisesti yritysasiakkaiden jätehuollon palvelukokonaisuuteen: Oma L&T -asiointipalvelussa hoituu jätehuollon asiointi ja Ympäristönetti-palvelu auttaa raportoinnissa ja tarjoaa näkymän jätehuollon dataan. Rakennusalan asiakkaiden arkea helpottaa puolestaan näppärä Raksanappi-asiointikanava , joka on suunniteltu juuri rakennustyömaan jätehuollon hoitamiseen.

L&T:n jätehuollon digipalvelut ovat niiden perustamisesta lähtien saaneet asiakkailta varsin hyvää palautetta selkeydestään, helppokäyttöisyydestään ja nopeudestaan. Palveluiden tarkoitus onkin sujuvoittaa asiakkaan arkea ja tarjota helppo tapa asiointiin arkisissa jätehuollon asioissa, esimerkiksi lisätyhjennyksen tilaamisessa, uuden jäteastian tilaamisessa tai tyhjennysrytmin muutoksissa. Oma L&T:n tai Raksanapin kautta asiansa voi hoitaa jonottamatta juuri silloin kuin tarve on. Ympäristönetissä taas asiakas pääsee tutustumaan yrityksensä jätehuollon dataan visuaalisesti selkeässä muodossa. Palvelusta voi helposti ladata myös esimerkiksi viranomaisraportoinnissa tarvittavat tiedot.

- Digipalveluiden etu on se, että niiden kautta asiakas saa yhdellä silmäyksellä näkymän oman yrityksensä jätehuollon kokonaisuuteen. Oma L&T:n kalenterista näkee viikko- tai kuukausitasolla tehdyt ja suunnitellut astiatyhjennykset ja muut jätehuollon tapahtumat, ja Ympäristönetti tarjoaa paljon dataa, jonka avulla esimerkiksi yrityksen kierrätysasteen kehitystä voi itse johtaa ja myös tavoitteellistaa, tuoteomistaja Laura Väisänen kertoo.

Digipalveluiden kehittäminen on yhteistyötä asiakas edellä

Palveluita viedään koko ajan eteenpäin L&T:n oman tiimin ja ulkoisten kumppanien voimin. Asiakkaan arki ja tarpeet ovat koko ajan kehittämisen ytimessä ja ohjaavat digikehityksen tiekarttaa. Palveluita ei siis kehitetä kehittämisen ilosta tai itseä varten, vaan asiakkailta saatua palautetta ja asiakashaastatteluista nousseita teemoja kuunnellaan herkällä korvalla ja teemoja viedään eteenpäin kehityspöydälle. Uusia toiminnallisuuksia koeponnistetaan myös yritysasiakkaista koostuvan pilottiryhmän kautta.

- Käytännössä kaikki mitä palveluissa kehitämme ovat toistuneet asiakaspalautteissa. Yksinkertaisuudessaan idea on ensin miettiä, mitä asiakkaat haluavat palvelussa tehdä ja miksi, ja sitten toteuttaa se digipalveluihin. Kuten missä tahansa digikehityksessä, taustalla tehdään aina paljon työtä, jotta asiat saadaan sovelluksessa tapahtumaan ja juuri toivotulla tavalla. Digipalvelut ovat kuitenkin osa L&T:n jätehuollon asiakaskokemuksen kokonaisuutta, joten haluamme niissäkin tarjota asiakkaillemme parasta, Väisänen sanoo.

Datalla johtamiseen myös opinnoissaan perehtyneen Väisäsen työssä p itää ymmärtää sekä ihmistä että järjestelmien teknistä sielunelämää.

- Oma työni on hyvin monipuolista ja ennen kaikkea tiimityötä: niin asiakkaiden, ulkoisten kumppaneiden ja oman tiimin kuin muiden L&T:läisten kanssa. Meillä on L&T:llä mahtava pieni sovelluskehityksen tehotiimi, jossa kaikilla on omat vastuut, mutta kaikilla sama tähtäin: tehdä asiat asiakkaalle helpoksi, Väisänen kiteyttää.

Työmaan jätehuoltosuunnitelma ja lajitteluohjeet sähköisinä Raksanapissa

Yksi tuore esimerkki L&T:llä tehtävästä sovelluskehityksestä nähtiin hieman aiemmin tänä syksynä, kun rakennustyömaiden Raksanappiin tuotiin sähköisessä muodossa työmaan lajittelusuunnitelma sekä lajitteluohjeet kuudella eri kielellä

Sähköinen jätehuoltosuunnitelma on ollut saatavilla suoraan Raksanapista kesäkuusta 2022 eteenpäin alkaville rakennustyömaille. Myös työmaan jätehuollon tärkeät dokumentit, esimerkiksi siirtoasiakirjat ovat Raksanapin Dokumentit-osiossa tallessa sähköisessä muodossa. Samasta paikasta löytyvät nyt myös rakennustyömaan selkeät lajitteluohjeet kuudella eri kielellä.

Yhteistyön merkitys korostui myös näiden ominaisuuksien tuomisessa Raksanappiin.

- Käytännössä piti ensin ymmärtää rakennustyömaiden tarve, ja sitten tiimin kanssa tehdä yhteistyötä ja synkata tekeminen kolmen eri toimittajan kanssa. Kommentteja kerättiin, koodia viilattiin ja ratkaisua testattiin systemaattisesti, jotta aiemmin fyysinen jätehuoltosuunnitelma sekä lajitteluohjeet saatiin ensin sähköiseen muotoon ja sitten uimaan suoraan Raksanappiin ja asiakkaan taskuun. Asiakaskyselyissä olemme jo saaneet hyvää palautetta näistäkin uusista ominaisuuksista, Väisänen sanoo.

Kehitys ei kuitenkaan lopu uusien toiminnallisuuksien julkaisuun, vaan työ digipalveluiden kehittämisessä jatkuu. Lisää uusia toiminnallisuuksia onkin luvassa jokaiseen digipalveluun.

- Monet kieltämättä hieman yllättyvät kuullessaan, että L&T:llä tehdään jätehuoltoon myös digipalveluita. Toisaalta on juuri luontevaa yhdistää kiertotalous ja digin tarjoamat mahdollisuudet, ja tehdä näin kierrättämisestä yrityksille entistäkin vaivattomampi valinta, Väisänen pohtii.

Tutustu Raksanappiin tästä

Uutiskirje_moduuli_kuva_4x5

Pysy ajantasalla

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeemme tilaajana saat aina ensimmäisten joukossa ajankohtaisen tiedon ja mielenkiintoiset kirjoitukset suoraan sähköpostiisi sinua kiinnostavista aihealueista.