Siirry sisältöön

Referenssi

L&T varmisti sairaalan hygieniaturvallisuuden vaativissa olosuhteissa

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >L&T varmisti sairaalan hygieniaturvallisuuden vaativissa olosuhteissa</span>

Keväällä 2020 maailma joutui koronavirusepidemian kouriin. Toimivan sairaanhoidon järjestämiseen uusissa ja vaikeissa olosuhteissa tarvittiin kiinteistötekniikan ammattilaisia. L&T pääsi omalta osaltaan ratkaisevaan rooliin, kun Södersjukhuset-sairaalassa Tukholmassa piti reagoida nopeasti epidemiaan.

Södersjukhuset on yksi Ruotsin suurimmista akuuttisairaaloista. Se toimii ympärivuorokautisesti vuoden jokaisena päivänä. Noin 300 000 neliömetrin laajuista sairaalakiinteistöä hallinnoi Tukholman seudun aluehallinnon omistama Locum AB , jonka koko kiinteistökantaan kuuluu suunnilleen kahden miljoonan neliömetrin verran tiloja Tukholman läänissä.

L&T on Ruotsin johtavana kiinteistötekniikkapalveluiden tuottajana huolehtinut ammattitaidolla Södersjukhuset-sairaalan kiinteistötekniikasta vuodesta 2015 lähtien. Koronavirusepidemian puhjetessa siellä jouduttiin kovalle koetukselle, koska toiminnan edellytykset muuttuivat nopeasti ja dramaattisesti ja monet sairaalan osastot päätyivät uuteen käyttöön.

Ivan Markovic on Södersjukhusetin kohdepäällikkö, ja hänellä on noin 40 alaista huolehtimassa sairaalan monimutkaisesta kiinteistötekniikasta.

"Koronavirusepidemian ensimmäisessä aallossa tärkeimmäksi työksemme tuli mukauttaa tavallisten leikkaussalien ilmanvaihto äkkiä koronaviruspotilaiden hoitoon sopivaksi. Muutimme ilmanvaihdon ylipaineisesta alipaineiseksi saadaksemme nopeasti oikeanlaiset olosuhteet toimintaan vaarallisen tartuntataudin parissa."

_MG_4757

Södersjukhusetin 10 tehohoitopaikkaa vaihtuivat hyvin lyhyessä ajassa 80 tehohoitopaikkaan koronaviruspotilaille. Oli tärkeää toimia sekä ripeästi että oikein, kun tiedot ja päätökset muuttuivat erittäin lyhyellä varoitusajalla – joskus jopa muutaman tunnin kuluessa. Työn onnistumiseen tarvittiin erityisen selkeää johtamista, jolla toimintaa hiottiin ja tehostettiin.

"Tiedotimme henkilöstölle tilanteesta päivittäin ja välillä jopa kaksi kertaa päivässä pitääksemme heidät ajan tasalla ja estääksemme väärän tiedon ja huhujen leviämistä. Monet olivat huolestuneita ja pelkäsivät tuntematonta sairautta."

Ivan Markovic korostaa, että yhteistyö eri ammattiryhmien välillä toimi valtavan hyvin.

"Kaikki sairaalassa työskennelleet tukivat ja auttoivat toisiaan. Kaikkien yhteinen tavoite oli huolehtia, että hoitohenkilökunnalla ja potilailla oli parhaat mahdolliset olosuhteet eikä turvallisuutta milloinkaan vaarannettu. Asiakkaamme Locum ja Södersjukhuset olivat todella kiitollisia, kun pystyimme sopeuttamaan työtämme niin nopeasti ja hyvin tuloksin."

Ehdottomasti tärkein onnistumisen avain oli Ivan Markovicin mukaan L&T:n sitoutunut ja motivoitunut henkilöstö.

"Olemme hyvin ylpeitä, kun olemme osaltamme pystyneet lievittämään koronavirusepidemian vaikutuksia Södersjukhusetissa. Pystyimme ratkaisemaan meille annetun tehtävän ja suojaamaan henkilöstöämme heidän työskennellessään kovan henkisen paineen alla ympäristössä, jossa vaara oli vahvasti läsnä. Haasteista huolimatta onnistuimme ja kaikki tekivät hienoa työtä."

Uutiskirje_moduuli_kuva_4x5

Pysy ajantasalla

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeemme tilaajana saat aina ensimmäisten joukossa ajankohtaisen tiedon ja mielenkiintoiset kirjoitukset suoraan sähköpostiisi sinua kiinnostavista aihealueista.