03.12.2018 |

Lopputuloskeskeisen kiinteistöhuollon keskiössä on käyttäjän kokemus

Oletko koskaan miettinyt, mistä kiinteistön tuottavuus muodostuu? Kyse ei suinkaan ole pelkästä tiukasta kulukurista; tiettyihin asioihin kannattaa panostaa, jotta ne pystyvät jatkossa luomaan kiinteistölle arvoa esimerkiksi tyytyväisten käyttäjien muodossa.

Moderniin kiinteistöhuoltoon kuuluu kyky ajatella lopputuloskeskeisesti. Kukapa haluaisi ostaa vaikkapa yksittäisiä siivouskertoja jos lopputulos – puhdas ja hyväkuntoinen tila – ei ole pohjimmiltaan toiminnan tavoitteena?

Mitä tarkoittaa lopputuloskeskeinen kiinteistöhuolto?

Lopputuloskeskeisellä kiinteistöhuollolla tarkoitetaan sitä, että tilan olosuhteita ohjaavat ennen kaikkea tilan käyttäjien tarpeet. Hyvää lopputulosta indikoi esimerkiksi käyttäjien terveys; kun kiinteistön sisäilman laatua seurataan jatkuvasti ja tehdään toimenpiteitä sen parantamiseksi tarpeen mukaan, myös sisäilmaongelmien aiheuttamat terveyshaitat vähenevät.

Lopputuloskeskeisen kiinteistöhuollon onnistuminen vaatii luonnollisesti tiivistä yhteistyötä kiinteistöhuollon ja kiinteistön käyttäjien välillä. Yhteisesti sovitut mittarit ja tavoitteet sekä toimiva palautekanava varmistavat sen, että kiinteistöhuollon toimenpiteitä osataan aina tehdä tarpeen mukaisesti.

Palvelun räätälöiminen kiinteistön ja sen käyttäjien tarpeiden mukaan on täysin mahdollista, kun kiinteistöhuollon toimenpiteitä ei paketoida yhtenä, joustamattomana suoriteryppäänä vaan niitä toteutetaan nimenomaan kiinteistön käyttäjän tarpeet huomioiden.

Paitsi yhteisillä sopimuksilla ja tavoitteilla, lopputuloskeskeistä kiinteistöhuoltoa kannattaa johtaa ennen kaikkea tiedolla. Nykyään useimmassa kiinteistössä voidaan mitata monenlaista kiinteistön kuntoon ja olosuhteisiin liittyvää dataa – vaikkapa lämpötilaa, ilmanlaatua tai vedenkulutusta – erilaisilla antureilla ja sensoreilla.

Mittauslaitteista kertyvällä datalla voidaan puolestaan perustella kiinteistössä tarvittavia huoltotoimenpiteitä, tai vaihtoehtoisesti sitä, että huoltotoimenpiteitä ei vielä tarvita.

Tiedolla johdettu kiinteistöhuolto on ketterä muuttumaan

Vanhanaikaisessa kiinteistöhuollon toimintamalleissa huoltotoimenpiteet perustuivat puhtaasti kalenteriin etukäteen merkittyihin, yksittäisiin suoritteisiin. Nykyaikaisia kiinteistöjä johdetaan sen sijaan datalla. Tiedolla johtaminen tarkoittaa kiinteistöissä ennen kaikkea sitä, että huoltotoimenpiteitä pystytään tekemään tarpeen mukaisesti.

Tiedolla johdettu kiinteistöhuolto on ketterä muutoksissa. Kiinteistöstä mitatun datan perusteella pystytään jatkuvasti päättelemään mikä on kiinteistön kunnon sen hetkinen tilanne, ja tilanteeseen reagoimaan tarvittavalla tavalla – jopa ennaltaehkäisevästi.

Ennaltaehkäisevä kiinteistöhuolto puolestaan näkyy pidemmän päälle positiivisena tekijänä kiinteistön korjauskustannuksissa. Kun huoltotoimenpiteet tehdään ajoissa, pysyy kiinteistö jatkuvasti paremmassa kunnossa ja säästytään todennäköisemmin usein mittaviksikin paisuvilta remonteilta.

Käyttäjäkokemus keskiössä

Lopputuloskeskeisen kiinteistöhuollon keskiössä on kiinteistön käyttäjä, ja hänen tarpeensa ja kokemuksensa kiinteistön käyttämisestä.

Useat kiinteistön olosuhteisiin liittyvät tekijät ovat säädeltävissä käyttäjäkokemuksen mukaan; esimerkiksi kiinteistön lämpötilaan, valaistukseen tai sisäilmaan liittyvät tarpeet pystytään huomioimaan kun yhteistyö on sujuvaa ja käyttäjäkokemusta seurataan myös teknologia-avusteisesti.

Useimmiten käyttäjäkokemuksen huomioiminen tarkoittaa lopulta myös säästöä kiinteistön kustannuksissa. Kun esimerkiksi kiinteistön lämpötiloja mitataan teknologia-avusteisesti ja niihin reagoidaan kiinteistön käyttäjien tarpeet huomioiden, kohenee myös energiansäästö käsi kädessä positiivisen käyttäjäkokemuksen kanssa.

Kiinteistöpalveluja ei kannata ostaa vanhanaikaisesti

Moderni kiinteistöhuolto on paljon muuta kuin pihojen lakaisua. Yksittäiset suoritteet ovat vanhanaikainen tapa ostaa kiinteistöhuollon palveluita – ne eivät tue kiinteistön käyttäjien hyvinvointia pitkäjänteisesti eivätkä välttämättä edes mukaudu kiinteistön tarpeisiin kovin hyvin.  

KIITO on meidän uusi tapamme toimittaa kiinteistöhuollon palveluita entistä suunnitelmallisemmin ja läpinäkyvämmin. Lue lisää siitä, kuinka tämän käytännössä varmistamme.

Tutustu KIITOON täällä!

Mitä kannattaa huomioida, kun kilpailuttaa kiinteistönhoitoa?

Lataa kiinteistönhoidon palveluiden ostajan muistilista tästä!

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi

Valitse sinua kiinnostavat aiheet.

Kiinnostuitko?

Jätä yhteystietosi niin olemme sinuun yhteydessä.