Siirry sisältöön

Vinkki

Kiinteistön jätehuoltoa ei kannata kilpailuttaa Excelissä

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Kiinteistön jätehuoltoa ei kannata kilpailuttaa Excelissä</span>

Kiinteistön jätehuolto on kokonaisuus, ei kokoelma suoritteita. Jos ulkopuolisen tekemä kilpailutus keskittyy pelkkiin suoritteisiin, et saa riittävän tarkkaa kuvaa siitä, mistä maksat.

Jätehuollon kilpailutusten ponnikkeena on lähes aina halu säästää rahaa. Usein apuun pyydetään ulkopuolinen konsultti, joka täyttää tarvittavat tiedot Exceliin ja vertaa numeroiden perusteella, olisiko ruoho vihreämpää aidan toisella puolen.

Tämä lähestymistapa voi toimia silloin, kun kilpailutetaan yksittäisiä tuotteita tai suoritteita- toisin sanoen vertailukelpoista dataa. Kiinteistön jätehuolto on kuitenkin kokonaisuus , jonka arvioimiseen pelkkä Excel ei taivu.

Konsultin huolella kirjaama numerodata voi esimerkiksi osoittaa, että kustannussäästöjä syntyy jäteastioiden tyhjennysrytmiä harventamalla. Ja tottahan se on. Mitä harvemmin jäteauto käy, sitä vähemmän se maksaa.

Harventuneet käynnit eivät kuitenkaan vastaavasti vähennä syntyneen jätteen määrää. Kaupanpäällisinä ostaja saakin ylitsepursuavat jäteastiat ja siivottoman jätetilan. Se tuskin näkyi Excelissä.

Varmista, että kilpailutukset pohjautuvat oikeaan tietoon

Suurin haaste jätehuollon kilpailutuksissa onkin se, että toimijat ovat erilaisia, samoin kuin heidän tarjoamansa palvelukokonaisuudet. Kun yksi tarjoaa pelkkiä tyhjennyksiä, toisen palveluun voi kuulua myös raportointi ja kolmannen työturvallisuuteen panostaminen.

Allekkain kirjattuna ensimmäinen toimija voi tulla asiakkaalle näennäisesti edullisimmaksi, mutta toisesta ja kolmannesta asiakas saa rahalle enemmän vastinetta. Toimintavarmuus, kustannustehokkuus ja vastuullisuus ovat kaikki arvoja, jotka eivät istu taivu taulukkolaskentaan.

Aina kannattaakin varmistaa, että kilpailutukset pohjautuvat järkevään dataan. Ei tuijoteta pelkkiä yksityiskohtia, vaan otetaan reilu askel taaksepäin ja laajennetaan kokonaiskuvaa.

Useimmiten nykyinen toimija ottaa vinkistä vaarin

Mitä sitten kannattaa ottaa huomioon kilpailutuksissa? Ainakin nämä kuusi asiaa:
  1. Toimintavarmuus. Onko toimija luotettava? Hoituvatko tyhjennykset ajallaan?
  2. Kustannustehokkuus. Mitä kaikkea kokonaispalveluun kuuluu? Halvin hinta ei välttämättä tule edullisimmaksi.
  3. Asiointi. Onnistuuko jätehuollon asiointi aikaa ja paikkaa katsomatta helposti ja nopeasti?
  4. Yhteistyö. Onko toimija kiinnostunut kehittämään jätehuoltoa fiksumpaan suuntaan? 
  5. Vastuu. Vastuullinen toimija varmistaa, että kaikki hoituu lakien ja asetusten mukaan.
  6. Työturvallisuus. Työturvallisuuden laiminlyöminen voi tulla monessakin mielessä kalliiksi. Valitse siis toimija, jolle työturvallisuus on prioriteettilistan kärjessä.
  7. Raportointi. Huolehtiiko toimija raportoinnista, vai jääkö se sinun vastuullesi?


Usein vinkki nykyiselle toimijalle tuo isompia säästöjä kuin kokonaiskilpailutus. Ainakin meillä L&T:llä on tärkeää, että asiakkaan arki toimii. Jos toiminnassa tapahtuu muutoksia, kuulemme siitä mielellämme, jotta voimme räätälöidä palvelumme vastaamaan muuttuneita olosuhteita.

Viisaus ei löydy Excelistä

Jos yhteistyö palveluntarjoajan kanssa ei syystä tai toisesta toimi, ja kilpailutuksesta tulee ajankohtaista, muista vaatia uudelta palveluntarjoajalta tarkkaa selvitystä siitä, mitä kokonaispalvelun hintaan kuuluu.

Vaihtaminen ei kannata, jos saat rahoillesi vähemmän vastinetta – ja kaupan päällisiksi sotkuisen jätetilan.

 

Tiesitkö, että voit tilata kiinteistöjä käsittelevät asiakastarinat ja blogitekstit suoraan sähköpostiisi? Se onnistuu helposti klikkaamalla alla olevaa kuvaketta.

 

TILAA BLOGIMME JA ASIAKASTARINAMME SÄHKÖPOSTIISI

 

Uutiskirje_moduuli_kuva_4x5

Pysy ajantasalla

Tilaa uutiskirje

Uutiskirjeemme tilaajana saat aina ensimmäisten joukossa ajankohtaisen tiedon ja mielenkiintoiset kirjoitukset suoraan sähköpostiisi sinua kiinnostavista aihealueista.