Kiinteistöjohtaja, älä maksa suoritteista vaan korkeasta laadusta!
Kilpailu vuokramarkkinoilla kovenee. Hinnan lisäksi parhaista asukkaista kilpaillaan asumisen laadulla. Trendi on nähtävissä etenkin pääkaupunkiseudulla, jossa kallista vuokraa maksavat odottavat saavansa rahoilleen vastinetta.
Korkea asukasvaihtuvuus tulee kiinteistöjohtajalle kalliiksi. Uuden vuokralaisen hankinta on aina menoerä, eikä tyhjinä seisovista asunnoista kerry tuloja viivan alle. Mitä pidempään asukkaat viihtyvät kiinteistössä, sitä tuottavampaa toiminta on.
Asukastyytyväisyyden salaisuus on asumisen mukavuus. Kun piha on siisti, rappukäytävät kiiltävät ja putkimies on puhelinsoiton päässä, unelma omakotitalosta järven rannalla siirtyy taas muutaman askeleen edemmäs tulevaan.
Asumiskokemus on kilpailuetu
Perinteisesti kiinteistönhoitoa on ostettu suoritteina. Halvin tarjous on voittanut, vaikka paketti ei olisikaan aivan vastannut toivottua. Rappukäytävät on siivottu kerran viikossa keleistä huolimatta ja tekniset työt on hoidettu akuuttien ongelmien ilmetessä.
Tämä ei kuitenkaan ole välttämättä se fiksuin tapa toimia, kuten kirjoitin aiemmin. Suoritteiden sijaan kumppanilta kannattaa vaatia kustannustehokkuutta ja laatua. Laadukas palvelu parantaa asukastyytyväisyyttä, mikä puolestaan näkyy konkreettisesti reklamaatioiden määrän vähenemisenä.
Kun kiinteistönhoitajan aika ei kulu niin sanotusti tulipaloja sammutellen, kiinteistönhoidossa voidaan keskittyä pitkäjänteiseen kehitystyöhön. Näin syntyy positiivinen kierre, joka johtaa aina vain laadukkaampaan lopputulokseen.
Vaadi palveluntarjoajalta läpinäkyvyyttä
Suorituskeskeiseen palveluun on aikoinaan päädytty, koska sitä on ollut helppo seurata. Kun rappukäytävä on siivottu, voidaan sen viikon kohdalle laittaa rasti ruutuun. Sen sijaan laadun mittaaminen ja seuraaminen koetaan hankalaksi, vaikka sitä sen ei tarvitse olla.
Esimerkiksi meillä L&T:llä Talkkarien toimintaa seurataan kännykkään ladattavan sovelluksen avulla, joka mahdollistaa myös asiakkaille reaaliaikaisen tiedon siitä, mitä kiinteistössä tapahtuu ja mitä huoltotoimenpiteitä asukkaat ovat toivoneet. Myös laskutus on asiakkaalle täysin läpinäkyvää ja asiakas tietää aina, mistä maksaa.
Läpinäkyvyys ja luotettavuus ovat laadukkaan palvelun tunnusmerkkejä, joista ei kannata tinkiä. Pitkällä aikavälillä ne tulevat maksamaan itsensä takaisin – korkojen kera.
Haluatko parantaa kiinteistösi asukaskokemusta? Testaa soveltuuko Talkkaritiimi tarpeisiisi klikkaamalla alla olevaa kuvaketta.