Asiakastarinat
20.12.2016 |

Kiinteistöhuoltoa ostetaan kuin 1980-luvulla

Liian moni asia tehdään kiinteistöalalla samalla tavalla kuin 1980-luvulla. Siitä kärsii ennen kaikkea asiakas, jonka tuottavuutta vanha toimintamalli leikkaa. 2010-luvulla kannattaa ostaa lopputulosta suorituskertojen sijaan.

Suomen kansallisvarallisuudesta yli 70 prosenttia on kiinteistöissä. Tätä taustaa vasten ymmärtää hyvin, miksi hallitus on asettanut remonttiryhmiä kiinteistöjen kunnon ja varsinkin julkisten rakennusten ongelmien selvittämiseksi sekä ratkaisemiseksi.

Sitä en ymmärrä, miksi kiinteistöhuolto toimii edelleen mallilla, joka on syntynyt jo vuosikymmeniä sitten ja jonka tuottama hyöty on potentiaaliin nähden rajallinen.

1980-1990-luvuilla ulkoistettiin

Nykyinen tapa hankkia ylläpitopalveluita juontaa oikeastaan 1980-luvulle. Silloin yritykset alkoivat ulkoistaa omaa kiinteistöjen kunnossapidossa ollutta henkilökuntaansa. Ensivaiheessa ulkoistettiin kiinteistöhuollon tekijät ja perässä kunnossapitotoiminnasta vastanneet tahot. Silloin syntyivät manageriyritykset, jotka vastaavat kiinteistöjen ylläpidon ohjaamisesta.

Toimintamalli mahdollisti ja mahdollistaa kiinteiden kulujen laskun ja säästämisen. Kilpailuttaminen on nyt jatkuvaa. Kunnossapito on pistetty osaksi kululaaria, jota ei haluta kehittää muuta kuin kulujen leikkaamisen näkökulmasta. Mallissa maksetaan suoritteista ja höylätään hintoja. Se johtaa tilanteeseen, jossa toimittajayritykset kilpailevat vain hinnalla. Mitä vähemmän työtä tehdään, sitä parempi on kate.

Mallissa tuijotetaan hintaa, mutta unohdetaan todellinen tuottavuus. Ei kiinnitetä huomiota kiinteistön käyttötarkoitukseen vaan yksittäisiin suoritteisiin.

Miten toimii moderni kiinteistöhuolto?

Kiinteistöhuollon konservatiivisuus johtuu usein myös meistä toimittajayrityksistä. Emme ole lähteneet haastamaan tilaajaa, vaan lähdemme mukaan kilpailutuksiin, joissa haetaan vain halvinta hintaa vakioidussa suoritteessa.

En millään jaksa uskoa, että asiakkaamme oikeasti haluavat ostaa meiltä lopputulemana huoltotaajuuksia tai siivouskertoja, jos he tietäisivät mitä muuta he voivat rahoillaan saada. Mielellään nimittäin myisimme heille tyytyväisiä kiinteistöjen vuokralaisia tai loppukäyttäjiä. Tämä on mahdollista, kun ylläpidon tueksi tuodaan teknologiaa, jolla kiinteistöjen tilaa ja toimintaa voidaanmitata ja ohjata reaaliajassa.

Modernissa kiinteistöhuollossa emme ole kiinteistönhoitajia vaan osa tuotannon ja toiminnan tehokkuuden varmistamiseen tarkoitettua ketjua. Pyritään kumppanuuteen, jossa osapuolten edut on sidottu yhteiseen tavoitteeseen.

Mitkä ovat nykytoimistojen pahimmat aikasyöpöt? Lue lisää tutkimusraportista.

Mitkä ovat toimistojen aikasyöpöt?

×
Siirry tietopankkiin: Käytännön oppaita, tallenteita ja katsauksia toimintasi tehostamiseen

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi

Valitse sinua kiinnostavat aiheet.