Asiakastarinat
18.08.2021 |

Kauppakeskuksessa lajittelu on enemmän kuin jäteastioita

Kauppakeskusten jätehuolto on iso osa keskuksen vastuullisuutta. Siksi se tulee nostaa periaatetasolla jätehuoneesta päivänvaloon ja keskuksen kauppoihin ja kujille. Miten kauppakeskusten jätehuolto voidaan toteuttaa nykyaikaisesti ja kokonaisvaltaisesti?

Kauppakeskusten kierrätyksessä on selvästi käynnissä muutos, kun vanhasta jäteastioiden tyhjennykseen keskittyvästä tavasta siirrytään ajattelemaan jätehuoltoa enemmänkin osana vastuullista toimintaa. L&T:n tapa toimia on jätehuollon kehittämisen kautta tuottaa arvoa niin asiakkaalle kuin asiakkaan asiakkaalle.  

- Sanotaanko näin, että kierrätys on enemmän kuin jäteastioiden tuomista jätetilaan. Yhä enemmän keskustelemme asiakkaiden kanssa isommista arvoista, vastuullisuudesta ja siitä, miten voimme aidosti kehittää toimintaa ja tehdä asioita entistä fiksummin. Kauppakeskuksissa edelläkävijöiden kierrätysaste kulkeekin tällä hetkellä siellä yli 75 prosentissa, sanoo L&T:n asiakkuuspäällikkö Robert Mårtensson. 

Kokonaisvaltaista kierrätyksen kehittämistä jätehuollon sijaan

Moni on nykyään vastuullisuusasioissa valveutunut ja haluaa tehdä asioita oikein kierrättämisessä. Harva on kuitenkaan nimenomaan jätehuollon kehittämisen asiantuntija. Siksi kauppakeskuksessa on syytä valita jätehuollon kumppani, joka osaa kartoituksen, suunnittelun ja toteutuksen lisäksi haastaa aina entistä kunnianhimoisempaan kierrätykseen. 

Perustyö kauppakeskuksissa aloitetaan mahdollistamalla eri jätejakeiden syntypaikkalajittelu ja erilliskeräys. Tämän myötä sekajätteen määrä kääntyy usein jyrkkään laskuun.  

- Esimerkiksi Espoon Sellossa sekajätteen määrä pyörii alle viidessä prosentissä. Siitä voi ottaa mallia, Mårtensson sanoo. 

- Sekajätteen määrän pienenemisen myötä olemme poistaneet Sellosta esimerkiksi sekajätepuristimet. Kun isot tekniset laitteet ovat poissa, säästöä syntyy kuljetuskustannuksissahiilidioksidipäästöissä ja tietenkin laitteiden viemässä tilassa ja kustannuksissa, Mårtensson jatkaa. 

SELLO-033Sellossa on L&T:n ympäristömanagereiden avulla tehostettu lajittelua kouluttamalla kauppakeskuksen liikkeiden henkilökuntaa, kehitetty eri jakeiden kierrätyskäytäntöjä ja parannettu jätetiloja. Sekajätteen määrä on saatu painettua minimiin. 

Samaan aikaan sekajätteen minimoinnin kanssa laitetaan kuntoon muita jätehuoltoon ja lajitteluun liittyviä ongelmia, jotta mahdollisimman paljon eri jakeita, esimerkiksi kauppakeskuksissa paljon syntyvää pahvia, biojätettä ja kalvomuovia, saadaan lajiteltua talteen.  

- Kampissa aloitimme heti alkuun esimerkiksi ravintorasvojen keskitetyn keräyksen ravintoloilta. Emme siis suinkaan jää vain jätetiloihin, vaan katsomme aina tilannetta läpileikkaavasti koko kauppakeskuksen kannalta. Viemme kiertoon myös esimerkiksi kuormalavat, jotka monessa kauppakeskuskohteessa menevät aivan suotta puujätteeseen, Mårtensson kertoo. 

- Meiltä ei saakaan sitä pelkkää perinteistä jätehuoltoa, vaan kokonaisvaltaista kierrätyksen kehittämistä. Meillä on näkemystä tarttua myös työturvallisuuteen vaikuttaviin asioihin ja pitää huolta laitteiden kunnosta ja lainmukaisuudesta, Mårtensson jatkaa. 

Ympäristömanageri vie kiertotaloutta eteenpäin paikan päällä

Jätehuolto on kauppakeskuksen vuokralaisille erittäin näkyvä asiaKun jätehuolto on kunnossa, vuokralaisten arki on sujuvaa ja heidän itse itselleen asettamat vastuullisuustavoitteet on mahdollista saavuttaa. 

Kierrätysasteen nostossa tärkeää on, että lajittelu menee arjessa kaikissa vaiheissa oikein. Yhteisöllisyys on päivän sana: parhaisiin tuloksiin päästään, kun kaikki kiinteistön toimijat otetaan tasavertaisesti mukaan. Kun tavoitteet sovitaan ja yhdessä tehdään töitä niitä kohti, kierrätyksestä tulee vuokralaisillekin mielekäs haaste. 

Haasteena kauppakeskuksissa on usein vuokralaisten määrä ja vaihtuvuus. Vuokralaiset ovat kuitenkin avainasemassa syntypaikkalajittelussa. Ympäristömanagerin avulla tavoitteista voidaan pitää kiinni ja sovittu taso saadaan ylläpidettyä, vaikka henkilöt kauppakeskuksessa vaihtuisivatkin. 

L&T Kamppi
Kauppakeskus Kamppi Helsingin sydämessä on ollut L&T:n asiakas keväästä 2020 alkaen. L&T vastaa koko kauppakeskuksen jätehuollosta ja kierrätyksestä, ja olennainen osa kokonaisvaltaista palvelua ovat L&T:n ympäristömanagerit. 

Suurin vaikutus meidän ympäristömanagerien työstä on nimenomaan vuorovaikutus vuokralaisten kanssa. Kauppakeskuksen lajittelun kehityksessä on tärkeää aktivoida kaikki ne osapuolet, jotka käsittelevät kauppakeskuksessa muodostuvia jätevirtoja. Tämä tarkoittaa niin liikkeiden esimiehiä ja työntekijöitä kuin kauppakeskuksen huolto- ja siivoushenkilöstöä. Pyrimme tavoittamaan heidät ja opastamaan mahdollisimman monella tavalla, jotta kaikki kauppakeskuksessa toimivat ymmärtävät yhteiset tavoitteet ja voimme ne myös yhdessä saavuttaa. Esimerkiksi kauppakeskuspäivillä pystymme kädestä pitäen antamaan vinkit lajitteluun osana eri henkilöiden arkea, kertoo L&T:n seniori ympäristömanageri ja tiimipäällikkö Olli Erjama. 

Myös kauppakeskukset hyötyvät L&T:n digikanavista: Oma L&T on näppärä asiointikanava arkeen ja Ympäristönetti-palvelussa poraudutaan jätehuollon dataan ja seurataan numeroiden kautta tavoitteiden toteutumista. 

Haluatko viedä kauppakeskuksen lajittelun uudelle tasolle L&T:n asiantuntijoiden kanssa?  

Katso lisätiedot ja ota yhteyttä!

×
Tutustu kiertotalousosaajiimme

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi

Valitse sinua kiinnostavat aiheet.