05.06.2020 |

Vastuulla sekä asiakkaan että työnantajan menestys – Jyri ja Keijo aloittivat L&T:n asiakkuusjohtajina koronakriisin keskellä

Asiakkaalle L&T näyttäytyy yhtenä, mutta sisäisesti yritys jakautuu kolmeen eri liiketoiminta-alueeseen. Yhtenäisen palvelukokemuksen varmistaminen on asiakkuusjohtajan tehtävä. Jyri Hautamäki ja Keijo Tolonen aloittivat kyseisessä roolissa koronakriisin kynnyksellä.

“Ehdin käydä toimistolla kerran, ennen kuin siirryimme etätöihin. Olihan se kieltämättä aika erikoinen fiilis aloittaa uudet töitä kotoa”, kuvailee Jyri alun tunnelmia.

Normaalin perehdytysjakson sijaan Jyrin ja Keijon uusi työ alkoi rakentamalla etätyöpisteet kotiin. Keijo muutti ylimääräisen huoneen työhuoneeksi, ja Jyri rakensi itselleen työhuoneen piharakennukseen.

Työvälineet lähetettiin etätoimistoille, ja perehdytys aloitettiin Teams-palavereiden voimin. Kalenteri täyttyi nopeasti tuokioista, joissa pureuduttiin L&T:n arvoihin ja missioon, liiketoiminta-alueisiin, tuotteisiin ja palveluihin sekä yrityksen käytäntöihin.

“Esimiehelle täytyy nostaa hattua nopeasta mukautumisesta ja perehdytyksen laadusta. Etäperehdytys toimi itse asiassa todella hyvin, sillä uudet asiat sai omaksua rauhassa, eikä kollegan näyttöä tarvinnut vilkuilla olan yli avokonttorissa”, Keijo kuvailee.

Tavoitteena tukea asiakasyrityksen onnistumista kiertotaloudessa

Omaksuttavaa olikin rutkasti, sillä asiakkuusjohtajat toimivat linkkinä asiakkaan ja L&T:n välissä. Sekä Jyri että Keijo kertovat perehdytyksen aikana yllättyneensä, kuinka monipuolisia palveluita uusi työnantaja tarjoaa.

“Minulla oli aiemmin oma siivous- ja kiinteistöalan yritys, joten tunsin sen puolen L&T:n tarjonnasta hyvin. L&T:llä on kuitenkin paljon palveluita esimerkiksi kiinteistöhuollon ja viherpalveluiden puolella, mistä en etukäteen tiennyt”, Jyri kertoo.

Kattavan palvelutarjonnan eduksi asiakkuusjohtajat näkevät sen, että kiertotaloushyötyjä voi tavoitella monelta kantilta. Asiakasta myös helpottaa se, että kaikki kiinteistöjen huoltoon, kehittämiseen ja siivoukseen liittyvät palvelut on hankittavissa yhdeltä luukulta.

“Esimerkiksi Meiran hiilijalanjälkeä onnistuimme pienentämään merkittävästi yhdistämällä kiertotalousajattelua ja eri palveluitamme. Tuotannon sivumateriaalina syntyvä kahvijäte, joka oli aiemmin mennyt kaatopaikalle, jalostettiin kaasuksi tuotantoprosessin lämmitykseen, mikä oli win-win-win-tilanne”, Keijo kuvailee.

Kestävämpi maailma tuleville sukupolville – kiertotalous lähellä uusien L&T:läisten sydäntä 

Uudessa työssä inspiroivinta on auttaa asiakasyrityksiä saavuttamaan kiertotaloustavoitteensa. Luonnonvarojen säästäminen ja materiaalien uusiokäyttö olivat Keijolle tärkeä syy hakeutua töihin juuri L&T:lle.

“Parin kuukauden jälkeen voin sanoa, että tämä mielikuva on vain vahvistunut. Minusta on mukavaa puhua uudesta työnantajastani, jonka liiketoimintaidea osaltaan mahdollistaa planeettamme säästämisen lapsillemme”, Keijo sanoo.

Myös Jyrin mielikuva työnantajasta on rikastunut perehdytyksen ja työn aloittamisen myötä. Entisen yrittäjän hieman kasvoton kuva L&T:stä on muuttunut yritykseksi, jolla on selvä missio.

“Tiesin, että kiertotalous oli vahvoilla, mutta yllätyin miten läsnä se toiminnassa ja ihmisten osaamisessa oikeasti on. Kustannus- ja ympäristösäästöt ovat myös todella hyvä lähtökohta myydä palvelua. Esimerkiksi kiinteistötekniikan puolella pystymme hyvin säästämään sekä asiakkaan rahaa että alentamaan hiilidioksidipäästöjä”, Jyri lisää.

Vuodessa jopa 3000 uutta L&T:läistä

Hyvään perehdytykseen laitetaan L&T:ssä paljon paukkuja. Jotta perehdytys olisi laadukas ja tasapuolinen kaikille uusille työntekijöille, kaikki L&T:n esimiehet käyvät lähiopetuksena nelipäiväisen koulutuksen hyvistä perehdytyskäytännöistä.

“Meillä aloittaa vuosittain noin 3000 uutta työntekijää, joten näiden prosessien on oltava kunnossa. Perehdytykset oli jo ennen koronaa ja etätöihin siirtymistä hoidettu pääosin sähköisesti, joten uuteen normaaliin oli helppo sopeutua”, kertoo toimihenkilöiden rekrytointiprosessista vastaava HR-kehityspäällikkö Ulla Marjoniemi.

Marjoniemi näkee, että laadukkaalla perehdytyksellä on palvelubisneksessä toimivassa yrityksessä erityinen rooli.

“Jos meidän ihmiset eivät voi hyvin, meidän bisnes ei voi hyvin. Perehdytyksen tärkeä tehtävä on sitouttaa uusi työntekijä yritykseen. Yleensä perehdytysmateriaalien läpikäynti resonoi uusien työtekijöidemme arvojen kanssa ja tuo innostusta asiakastyöhön.”

Myös Jyri ja Keijo odottavat jo innokkaasti tiimiläisten ja asiakkaiden tapaamista. Yleensä asiakkuusjohtajien työ on hyvin liikkuvaa, mutta tänä keväänä asiakkuuksia on hoidettu etänä.

“Mitä läheisemmin tunnemme asiakkaidemme liiketoiminnan ja toimitilat, sitä parempia ehdotuksia voimme tehdä. Meidän tehtävämme on pönkittää asiakkaan liiketoimintaa, ja siinä samassa pärjätä itsekin”, asiakkuusjohtajat sanovat.

Hae meille töihin!

Katso Lassila & Tikanojan avoimet paikat ja hae meille töihin

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi

Valitse sinua kiinnostavat aiheet.