19.01.2021 |

Etätyön aikakaudella toimistojen käyttöaste vaihtelee – kiinteistön kustannukset optimoidaan teknologian avulla

Toimistojen siivous- ja ylläpitotarve ei poistu, vaikka tilojen käyttöaste vaihtelisi paljonkin. Teknologiaa hyödyntävän tarpeenmukaisen siivouksen ja huollon avulla kustannukset kohdentuvat tehokkaasti eikä hoitovelkaa synny.  Näin kiinteistöjen arvo säilyy.

Siivous ja huolto ylläpitävät kiinteistöä ja sen arvoa

Siivouksen palvelusopimuksissa on perinteisesti määritelty säännöllinen sykli eri siivoustoimenpiteille. Palvelukuvaus on perustunut säännölliseen ja melko tasaiseen kiinteistön käyttöasteeseen, joka on ollut helppoa arvioida suoraan esimerkiksi henkilöstö- ja vierailijamäärästä. 

Etätyöskentelyn lisääntyminen on kuitenkin herättänyt monet kiinteistöpäälliköt pohtimaan, pitäisikö kiinteistön kunnossapidon kuluista säästää. Tyhjien toimistotilojen säännöllinen, toistuva siivous on helppoa nähdä kulueränä, josta voisi mahdollisesti nipistää mutta miten sitten säilyttää paikat puhtaina ja huoltotoimet ajan tasalla? 

Toimistokiinteistöjen käyttäjillä tulisi kuitenkin aina myös säilyä varmuus siitä, että kiinteistössä on siistiä, turvallista ja viihtyisää työskennellä. Tähän päästään laadukkaalla siivouksella, joka varmistaa hygieniaturvallisuuden.

Kiinteistöjen huollosta ei myöskään voi tinkiä: Suomen olosuhteissa täysin hoitamattomien kiinteistöjen kunto alkaa huonontua huomattavasti jo muutamassa vuodessa. Kiinteistötekniikan huoltosykliä voidaan kuitenkin tehostaa.

Yhdistämällä pitkän tähtäimen suunnittelu sekä oikea-aikainen siivous ja huolto ylläpidetään niin rakennusta kuin sen arvoa. Huoltokustannukset jakautuvat tasaisemmin ja tulevat myös halvemmaksi kuin rapistuneen rakennuksen järeät saneeraustoimet.  “Hoidettu kiinteistö on aina arvokkaampi kuin hoitamaton”, muistuttaa  L&T:n asiakkuusjohtaja Jyri Hautamäki. “Suuri osa kansallisomaisuudestamme on kiinteistöissä.”

Dataa hyödyntämällä joustavammat kiinteistöpalvelut

L&T:n asiakkailleen tarjoamat ratkaisut ovat tarpeenmukainen siivous ja kiinteistön huoltotekniikan automaattinen ohjaus. Kiinteistöön helposti asennettavilla sensoreilla voidaan kerätä tarkkaa dataa toimiston eri tilojen todellisista käyttöasteista, käyttötiheyksistä ja esimerkiksi sisäilman laadusta. 

Automatiikka ilmoittaa esimerkiksi päivittäin neuvotteluhuoneen tai pöytäryhmän käyttöasteiden muutoksista tai wc-tilojen paperi- ja saippuatäydennysten osalta. Tällöin siivoojat saavat ennakoidusti tiedon, mitkä tilat tulee siivota tehostetusti ja missä riittää kevyempi huoltosiivous. 

Kiinteistötekniikan automattisessa ohjauksessa voidaan hyödyntää L&T:n Smartti Automaatiota. Sen avulla muun muassa kiinteistön lämmitystä ja ilmanvaihtoa ohjataan ennakoiden energiatehokkuutta ja olosuhteita optimoiden, ja energiansäästö voi olla huomattava. Smartti Automaatio liitetään osaksi olemassa olevaa kiinteistöautomaatiota ilman erillisiä laiteinvestointeja: se on virtuaalinen automaatiopäivitys. 

“Tarpeenmukaisella siivouksella ja huollolla palvelun toteuttaminen ja seuranta perustuu datan keräämiseen ja hyödyntämiseen”, toteaa Hautamäki. “Tämä edellyttää tietysti myös vanhojen ajattelutapojen haastamista ja muutokseen sopeutumista. Meiltä löytyy osaamista uusien ratkaisujen toteuttamiseen.”

Pelkkä tiedonkeruu ei ole itseisarvo, vaan dataa tulee voida myös hyödyntää monipuolisesti. “Usein datan kerääminen ja sen visualisointi on helppoa, mutta toiminnan ohjaaminen datan perusteella saattaa olla jo vaikeampaa”, muistuttaa L&T:llä uusia palveluita kehittävä digimentalisti Markus Logren. “Siksi L&T tarjoaa esimerkiksi siivoukseen koko konseptin, ei pelkkiä sensoreita ja näennäisesti kivaa dashboardia. Emme halua sensoreita sensoreiden vuoksi vaan siksi, että siivous- ja huoltotoimet voitaisiin kohdentaa sinne, missä niitä tarvitaan ja silloin kun niitä tarvitaan. Tällöin saadaan aikaan oikeaa vaikuttavuutta. Sopiva ratkaisu valitaan vastaamaan asiakastarpeeseen.”

Kerätyn datan avulla voidaan myös löytää tapoja tehostaa kiinteistön käyttöä. Jos sensoridatan perusteella havaitaan, että työpisteet tai kerrospinta-ala on jatkuvalla vajaakäytöllä, kiinteistöpäällikkö voi harkita, voisiko tilojen uudelleenjärjestelyillä säästää esimerkiksi kiinteistön vuokrakuluissa. 

Teknologia parantaa toimiston arkea

Kiinteistönhoitajien  ja siivoustiimien päivittäisessä työssä kertynyttä tietotaitoa ja ymmärrystä kohteiden erityispiirteistä kuullaan L&T:ssa herkällä korvalla, ja ratkaisuja asiakastarpeisiin kehitetään yhdessä. Uudet digitaaliset työkalut ja teknologia toimivat silloin, kun ne sujuvoittavat esimerkiksi siivoojien työn suunnittelua ja logistiikkaa.

“L&T haluaa parantaa asiakkaidensa arkea ja tukea niin kiinteistöjen kuin niiden käyttäjien hyvinvointia. Dataa hyödyntämällä siivous- ja huoltotarpeisiin voidaan reagoida nopeasti eivätkä asiat pääse eskaloitumaan ongelmiksi”, toteaa Logren. “Kiinteistöjen siivouksessa ja ylläpidossa ihminen ja ihmisten tekemä työ ovat digitaalisuudesta riippumatta edelleen se tärkein elementti, mutta digitalisaatio ja uusi teknologia tuovat työn fiksumpaan tekemiseen uudenlaisia työkaluja. Me tuomme digitalisaation hyödyt palveluidemme kautta asiakkaiden haltuun konkreettisella tavalla.”

Lue lisää:

Tarpeenmukaiset kiinteistöpalvelut mahdollistavat joustavan toimistotyöskentelyn

Lataa opas: Turvallinen työskentely toimistolla

×
Lataa opas: Turvallinen työskentely toimistolla - opas uuden arjen tueksi.

Tilaa kirjoitukset sähköpostiisi

Valitse sinua kiinnostavat aiheet.